5 november 2010

Vitt och blått

Sinneskatten ville ha bilder med temat vitt eller blått, kul! För mig som kommer ursprungligen från Finland är det två färger som hjärtat klappar lite extra för.

I bilden har vi precis lämnat Lappeenranta (Willmanstrand) för en båttur till Vyborg på ryska sidan, en härlig tur genom sommarfager natur på Saima Kanal.

De ryska björkarna har verkligen vita stammar och står raka utmed kanalen med blålila lupiner under, kantat av friskt gröna blad och gräs. Ögongodis under hela resan!
 

14 kommentarer:

  1. Välkommen och visst har du finfina vitt och blått i ditt ursprung.

    SvaraRadera
  2. Jag igen!
    tror du glömt att lägga in din länk så att fler kan hitta hit.

    SvaraRadera
  3. Härliga friska bilder med Finlands färger. Passar ju perfekt idag! Så fint med lupinerna framför björkarna!

    SvaraRadera
  4. Underbara blåvita bilder!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder! Blått och vitt är så fint tillsammans.

    SvaraRadera
  6. Hej på dig här kommer också en som är född i Finland, men närmare bestämt uppe i Österbotten.
    Kul att se dina foton från Saima kanal, har aldrig varit där...men det såg fint ut.

    Ha en finfin helg.

    SvaraRadera
  7. Nej nej Leena en landskvinna *skratt*, men visst är det kul vad man kan hitta med sitt bloggande, jag har då träffat rätt i mitt forum som kom igång med bloggandet.

    Ha en bra kväll, ska jag också ha men d ä liiite ensamt när Rantafar har stuckit ned till Timrå....nu få han allt ta å komma hem =) =) =)

    SvaraRadera
  8. Tänk att där har jag också åkt - men bara en bit in i kanalen, förbi några slussar minns jag...

    och så minns jag några hantverkare i Laappenranta...

    SvaraRadera
  9. Det var en härlig, nostalgisk tur! Man ska kanske vara uppvuxen i Finland för att helt uppskatta det ... allsång med Prinsessa Armaada som bravudnummer förstås, god mat (ja, det kan ju även andra uppskattta!) och så denna kavalkad av vyer. Och spännande slussar. Vyborg är rätt slitet men saluhallen var makalös med mycket hantverk till låga priser, likadant torget utanför. Hantverk, stickat och tyger, mycket billigare än i Tallinn (som också är billigt). Det roliga var att finska gick väldigt bra överallt :)

    SvaraRadera
  10. Ni verkar vara många som har rötter i det östra grannlandet. Men du är den enda som hittills tagit steget fullt ut och visat flaggan. Det ser fint ut.

    SvaraRadera
  11. Vet inte om du kikade mera i bloggen min, det finns lite glas i högermarginalen och så har jag visat en del i olika inlägg - kanske skulle göra en etikett om dem? Det har jag inte tänkt på...

    SvaraRadera
  12. Jag förstår att Jah Hollis känner sig lite bortkommen i det finländska sällskapet, haha. Här kommer en till med rötterna i den finska myllan. Båtfärd i kanalen har jag däremot aldrig upplevt.

    SvaraRadera
  13. Den resan har jag också gjort - för mer än 30 år sen. Usch vad fort tiden går. Det var en spännande resa, med vodka til frukost.

    SvaraRadera