Visar inlägg med etikett växthus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett växthus. Visa alla inlägg

10 april 2015

Stolt? Jag?

Blommig fredag vill att vi ska visa vad vi är mest stolta över. Det är lite svårt, för vem vill yvas i Jante-landet? Men det finns ändå saker som jag är stolt över, eller åtminstone nöjd med.

Om man ser på upplevelser som har krävt något extra så är nog Machu Picchu i Peru det som slår rekordet. Jag är stolt över att vi klarade av att vandra hela Inkaleden för att nå denna fantastiska plats.

Rent fysiskt var dock vandringen på Fanbergen i Tadzjikistan den svåraste - långa branta stigningar på höga höjder. Vi dog nästan men klarade det. Men aldrig mer! Dock en enorm upplevelse att tänka tillbaka på, så annorlunda och vackert.

Här hemma är det växthuset jag är väldigt nöjd med - hur skulle det vara annars? Det är något vi har planerat och byggt själva. I dagsläget är det knökafullt där, en del är stora växter (övervintrade i garaget), en del små plantor som är sådda i år. När man ändå har frostvakt där så kan man ju ha mycket där, eller hur? Och vi kommer fortfarande fram där i mitten ...

Lite mindre krävande snickeri. Men likväl egentillverkat. Vem minns inte med stolthet den första smörkniven i träslöjden? :)

Här en till tavla med taklök som vi har på ett annat ställe på armeringsmattan. Livar upp lite nu när det inte är så mycket annat som växer. På sommaren får den kaprifol som bakgrund.

23 april 2014

Stödjande

I växthuset är det inte så mycket ordning och reda just nu - allt trängs och det är ostädat och rörigt. Tomaterna står i små krukor i murbrukslådorna där de ska planteras i mer jord inom en vecka. Och få ännu mer stöd, trots att det redan nu står pinnar överallt.

Det är verkligen rush nu men om ett par veckor är allt fint, städat och prunkande. Hoppas jag ...

Det är sex olika sorters tomater och några är jag riktigt nyfiken på! Och så paprika, chili, physalis, gurka, sommarblommor ... Fast de andra kräver inte lika mycket support som tomaterna.

29 december 2013

Tillbakablick - växthuset

Så här i slutet av året är det ju populärt att göra tillbakablickar på det gångna året. Jag går lite längre bakåt i tiden - till början på maj 2012. Då började vårt jobb med växthuset och innegården.

Vi började med att gräva bort gräset. Själva växthuset är 12 kvm stort men för att kunna gräva för muren fick vi ta bort lite mer. Sommaren visade sig bli lika blöt och regnig som våren ...

Vi stötte på mycket stenar, en del så stora att de fick vara kvar. Vi ville gräva rätt djupt för att muren inte ska röra sig.

På grund av allt regn fick byggplatsen täckas med presenningar hela tiden och det tog mycket av vår tid att sätta dit dem, ta bort dem, sätta dit och ta bort ... Här har vi dock kommit så långt att första lagret i muren är murat. Tombolan var uppskattad om än inte vacker att titta på! Vi är inne i juli 2012.

I augusti var muren och stommarna uppe. Istället för taket en presenning. Den klarblåa färgen var verkligen synlig i trädgården denna sommar ...

Inför vintern var även taket på plats men istället för glas för fönster fick det vara plast så länge. I förgrunden (det mörka på bilden) jordhögar som vi inte orkade köra bort denna sommar, det fick bli till våren istället.

1 juni 2013. Det växer för fullt i växthuset och det har även fått sina fönster och dörrar och börjar se ut som det ska. Muren är inte vitkalkad än utvändigt, det visade sig att bli en rätt långdragen historia med många omgångar med en dags torktid emellan.

Nu skulle vi också göra innegården. Det blir grusgård istället för gräset. Många laster att köra bort gräset, och många laster att köra dit gruset och stenmjölet ... Marken går uppåt från huset här, därför kunde vi inte bara vända på gräset och ha markduk på före gruset.

Ett par veckor senare är vi klara med gruset och håller på och bygger en spaljé som ska ska avgränsa innegården och hålla rådjur borta. Trots att vi körde bort alla grästovorna fick vi ändå göra ett trappsteg upp till själva gården för att den inte ska luta för mycket.

Vi skördade flera olika tomater och chili, paprikor, aubergine, gurka och physalis i växthuset. Physalisen var nog årets favorit! Stora välsmakande bär i massor. Men plantorna blev stora, 2-3 m höga. Tur det är högt i tak!

Augusti 2013. Nu börjar vi kunna se hur det hela kommer att bli men än återstår en hel del. Det ska bli ett lager med gårdsgrus över det grova gruset, en grind i spaljéöppningen och en rosenbåge åt andra hållet, i bilden till vänster om stupröret i bortresta hörnet. I växthuset ska det också bli lite hyllor, åtminstone på ena långväggen.

Det var inte bara slit och arbete denna sommar, speciellt mot slutet av sommaren kunde vi njuta av miljön som vi hade skapat. Vi är så nöjda och det är en enorm tillfredsställelse att ha gjort det själv. Och vi har planer för detta år också så vi lär inte bli sysslolösa ...

11 november 2013

Månadens favoritväxt - november 2013

Det är inte så mycket växter att välja på i trädgården nu, det mesta är vissnat inför vintern. Men buxbomen är lika grön och fin som alltid, i den annars nu så trista rabatten!

Vår stora, gamla buske fanns i trädgården - fast på ett annat ställe - redan när vi köpte huset. Då var den inte formklippt men under åren har jag ansat den till en stor rund boll. De här två första bilderna visar hur den ser ut idag.

Vildvinet växer genom buxbomsbollen som omges av daggkåpa. Även på sommaren tycker jag att det blir fint med de olika gröna nyanserna och formerna.

På hösten blir kontrasterna större mot vildvinets röda färg och daggkåpans bruna fröställningar. När man går förbi här vill man gärna klappa buxbomen, den är som en gosig sovande björn.

Vi har buxbom på ett annat ställe också, vid trappan upp från garageinfarten. Tanken är att den ska växa sig till en häck och gömma trappans kanter. Den vill dock inte växa lika fint där och är aningen gul nu. Jag tror ändå inte att den har drabbats av buxbomsjukan. Eller åtminstone hoppas jag på det.

Fler månadens favoriter hos Anna Vattenkanna.

27 september 2013

September

September har nästan gått, och det har varit en härlig månad. Det har känts rätt somrigt vissa dagar även om morgnar och kvällar har varit kalla. Denna vecka hade vi frost för första gången på morgonen. Men efter denna härliga sommar är det helt ok med höst.

I naturen har inte de starka höstfärgerna kommit igång riktigt än, visst syns det att det är höst men det sprakar inte ännu. Fast de kommer ... för varje dag mer och mer.


Hemma är det färger. Entrérabatten glöder av olika röda nyanser. De lägre buskarna med höströda blad är gullnattljus som blommar med illgula (gillar ju inte gult!) blommor men som tur är inte samtidigt som Fairy. Det skulle nog bli lite väl blandat ... Kärleksörten har precis börjat blomma så den kommer att hålla Fairy sällskap ett bra tag framöver.

I odlingslådorna blommar ringblommorna (gult igen - kanske är det inte så illa?) mellan sallat som faktiskt går att plocka fortfarande även om de är höga. Och det finns en del baljor i sockerärterna också. I växthuset är det inte så mycket kvar längre. Jag plockar bort lite varje dag så det inte blir så mycket på en gång när det ska städas inför vintern. Fast där inne är det ändå rätt varmt, fläkten går på så fort det blir under tio grader.

Det skymmer tidigt på kvällarna men vad gör det ... så härligt att tända lyktor och ljus, både ute och inne!

Blommig fredag visar hur andra har upplevt september.

10 september 2013

Månadens favoritväxt - september 2013

I september händer det mycket med vildvinet så den får bli månadens favorit. Nu börjar bladen ändra färg ...

... och så här ser det ut idag. Man kan hitta massor med olika nyanser i bladverket. Det är två plantor på spaljén och de verkar inte bli större än så här trots att de är över 20 år gamla. Och det tycker jag är bara bra för annars skulle det nog bli för kompakt här.

Nu kommer det att gå rätt fort och det blir mer och mer rött ...

... och om två veckor har vi en knallröd gardin hängande vid trädäcket. Den samsas gärna med andra klätterväxter som alpklematisen och styvklematisen vars fröställningar sticker upp här bland vildvinsbladen.

På sommaren är vildvinet en lugn grön bakgrund för annat och bidrar med höjd till rabatten och gör trädäcket lummigare. Den är alltid en av mina favoriter, men mest i september!

Fler favoriter hos Anna Vattenkanna.

6 september 2013

Sommaren som gått

Så här har sommaren sett ut eller hur? Blå himmel och grönska? Fast i början av sommaren var det lite misströstan, många växter dog efter den hårda vintern och vildvinet var bara hälften av sin vanliga storlek. Men den kom igen - dubbelt upp! Och denna sköna sommar kan man leva länge på.

När regnet väl kom - någon gång i augusti efter många härliga soliga julidagar - så kom det i häftiga skurar. Denna kväll fick brandkåren komma till en av våra grannar och länspumpa källaren, en annan klarade av översvämningen själv och gatan framför oss ska lagas. Vattnet sprängde asfalten så den lyfte sig en dm på ett ställe.

Det här har varit en skottkärresommar - först hackade vi upp gräs där innegården framför växthuset ska vara, sedan kärrade vi det till en släpkärra, sedan körde vi iväg det till dottern som hade användning för fyll, lastade av ... och när alla lassen med gräs var bortkörda tog vi hem grus och stenar som vi kärrade till den blivande grusgården. Det går inte att ta in några maskiner här så vi får ta till handkraft. Vi har muskler! :)

Här vyn mot växthuset från uteplatsen, via trädäcket. Trampstenarna är egengjutna men blev inte så bra ... det var första försöket. :)

I amplarna en av sommarens blomfavoriter - törnrosas skjortel. Helt underbar, den blommar med två meter långa rankor, hela tiden!  Ändå har vi fått vika upp en del grenar eftersom vi har jobbat med marken där nere. Den ska jag ha även nästa år. Och i växthuset frodas tomater och chili.

Även paprikorna växer fint inne i växthuset. Vi var lite slöa i våras och kom oss inte för att köpa paprikafrön. Denna sort kallas därför Ica. Frön tagna från vanliga paprikor som vi köpte på Maxi.

Auberginer däremot är från "finfrö", men länge trodde vi att det inte skulle bli något. Sedan satte de fart och frukterna är jättegoda att grilla.

Något som blev helt misslyckat är gojibär. De blommar men vissnar sedan ner. Dem ska vi inte prova någon annan sommar. Men physalis ska vi ha - i år har vi tre jätteplantor som ger de godaste bär man kan tänka sig. Fast en har vi fått flytta till uteplatsen för att få mer plats i växthuset. Plantorna är stoooora!

Trots det underbara vädret kunde vi inte hålla oss hemma hela sommaren, så vi gjorde ett par småresor, en till Lübeck och en till Skåne/Österlen/Köpenhamn. Här bryggan i Åhus på kvällen.

I vår nya innegård börjar sommaren gå över till höst - körsbärsträdet har fått en del röda blad och tappar dem i gruset, och vi har planterat ljung och röd alunrot i krukor på muren. De ska in i rabatter sedan. Det ska även bli stenmjöl och gårdsgrus nästa år över det grova gruset som får sätta sig i vinter. Så vi får köra skottkärra även nästa sommar ... :) På spaljén har vi planterat klematis och hoppas att de tar sig så att det bildas en lummig ingång till gården.

Vi är jättenöjda med vår sommar och allt arbete vi lagt ner här! Att skapa något, umgås med nära och kära, att njuta av sommaren, det känns gott.

Blommig fredag

23 augusti 2013

Veckans fönster - valfritt

Det valfria fönstret denna vecka blir från växthuset. Det är ju de fönster som jag tittar på mest denna sommar. Och så sken solen så härligt på dem i morse när jag kom från min morgonrunda. Idag mätte jag sträckan - 4,6 km. Det blir många mil under de över 20 åren som jag har gått denna runda  varje vardagsmorgon. På helgerna blir det ibland inget på morgonen, ibland en promenad på ett par timmar.

Och så fick vi också önska något med vår bild. Tja, min önskan om växthus har ju gått i uppfyllelse. Så då önskar jag en skön lång höst!

Veckans fönster

2 juli 2013

Sommaraktivitet

Vårt nya växthus är det som denna sommar kretsar kring. Vi håller på att göra det sista omkring - tar bort gräs och ska göra grusgård istället.

Inne i växthuset är det rena djungeln. Det blev nog lite för många plantor. ... Men gott är det! Tomater och chili har vi skördat sedan länge, nu kommer gurkorna och physalisen. Något som växer bra och blommar vackert är auberginer. Men inte en enda frukt! Vilken sort har ni som lyckas? Även gojibären växer utan att producera några bär.

Tisdagstema

26 maj 2013

Så här ser det ut där jag är

Trots att det är så vackert med försommargrönska och blommor blåser det lite kallt.

Då är det skönt att gå in i växthuset, där är det varmt och skönt. Nu har vi fått riktiga glasrutor på plats, och dörrarna. Återstår att putsa och kalka grundmuren utvändigt och sätta dit ett fönster på andra gaveln. Bakom syns odlingslådorna som inte ser så fina ut nu men fiberduken gör att det växer där under. Snart kan vi nog ta bort dem.

Inne i växthuset är det frodigt! De första chilefrukterna är redan röda. Vi har tre stora aubergineplantor och alla blommar nu. Blommorna är bedårande vackra, hoppas att det blir frukter på dem också.

Vår stora körsbärsbuske har blommat över men lilla spaljeträdet blommar för fullt. Och även chokladkörsbärsbusken som vi satte förra året blommar så det finns hopp om att vi får smaka några bär i alla fall.

Fototriss

22 mars 2013

Drömmar kan slå in!

Fredag - och en blommig sådan! - igen ... tiden går fort. Just nu är trädgården full av snö och man kan inte göra så mycket där.

Men drömma kan man! Mycket av mina drömmar i år kretsar kring vårt växthus som inte är så vackert ännu. Men den provisoriska dörren ska bytas ut mot gamla vita pardörrar (med fönster) som väntar alldeles nymålade i källaren, plasten ska bytas mot glas och området omkring ska bli grusplan med krukor och planteringar, med spaljén bakom täckt av blommor och grönt ... Då börjar det likna det som jag drömt om i flera år nu.

Bland annat ska jag ha flera krukor/amplar med törnrosas kjortel. Än är de rätt små i sina krukor inne men växer nästan så man ser det.

Jag har också sått flera olika sorters tomater, chili, aubergine, paprika, physalis och basilika. Hoppas de trivs och växer i sommar! Gurka, squash och andra snabbväxande plantor får jag ge mig till tåls med, det är för tidigt ännu. Det känns som det är mycket att lära sig hur man gör. Dessutom har jag beställt lite småplantor som kommer så småningom, bland annat gojibär och pepinofrukt. Och så ska vi ha ett par olika vindruvor i norrhörnan ... dem får vi nog beskära ordentligt så de inte ska ta över alltihop.

Chiliplantorna har redan blomknoppar! Så inspirerande! Denna sort är Superchili som vi hade även förra året och tog fröer ifrån. Kan rekommendera varmt - mycket frukter, piggt buskigt växtsätt och lagom stark god smak.

Men man lever ju inte av drömmar allena ... sallad går bra att odla även inomhus och vi har redan skördat flera gånger. Och ärtskott växer ännu fortare och är jättegott.

Blommig fredag

PS. Jag har fått ett par frågor om salladen. Det är "Baby salad leaves mixed" som jag beställt från Jennys Frön & Sån't. Det står på påsen att den lämpar sig att odla inomhus också under lysrör. Och det gör den!