7 februari 2014

Å andra sidan ...

Den här rabatten vet jag inte vad jag ska göra med. Det blir många "å andra sidan" ...  Den lever sitt eget liv. Någon gång har jag petat ner gullnattljus - bara "tillfälligt tills jag skulle hitta en bättre plats" - och den sprider sig och frodas. Och blommar ikapp med ljusrosa förvildade malvor och fingerborgsblommor. Ingen lyckad kombo. När de blommar samtidigt är det väldigt nära att jag gräver upp alltihop.

Samma rabatt från en annan vinkel. De blåa blommorna är verkligen blå och trots att det blir väldigt svenskt med dessa två färger är det inte så lyckat i en rabatt. Vet någon förresten vad de blå blommorna heter? Har tyvärr ingen närbild, den bildar 20-30 cm höga tuvor.

Fast å andra sidan - när det rosa inslaget försvinner så är det inte så tokigt ändå. Glad blir man av de starka färgerna.

Knopparna är röda och liknar nästan nypon.

Och när hösten kommer smälter den fint ihop med Fairy-rosorna och kärleksörten med sina flammande röda blad. Dvärgastilben är en annan "tillfälligt" nerstoppad växt som jag inte fått upp i sin helhet när jag skulle gräva upp den igen. Den trivs nog inte riktigt i denna soliga rabatt. Och färgen är inte heller så lyckad här. Suck!

Så rabatten behöver göras om helt. Och då kanske gullnattljuset försvinner ... den är VÄLDIGT gul! Och gult är inte min färg. Å andra sidan tycker jag om knopparna och bladens färg på hösten. Dessutom så växer den frejdigt och utan bekymmer. Och blommar som bara den! Så kanske  får den vara kvar ... fast då måste annat som inte passar där försvinna ...

12 kommentarer:

  1. Det här är ett stort dilemma hos många med vad som ser bra ut ihop och inte men å andra sidan gillar man det är det väl bara att låta det vara,
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Gräv upp skiten så slipper du våndas...men så kan man ju inte uttrycka sig till någon man inte känner..
    Jag försöker igen... gräv upp rabatten så blir du tvungen att sätta något nytt och då kan det bli hur bra som helst :)
    Ha det gott!/Anna

    SvaraRadera
  3. En del växter är verkligen svåra att bli av med.Man får gräva och gräva om igen.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Låt nattljuset vara kvar och gräv upp malvorna och fingerborgsblommorna och de blå! (Toppklockor?) som du inte vill ha tillsammans med det gula. Plantera något vitt skirt och låt det blomma hela sommaren...... Vackert som månskensrabatt :D

    Kram

    SvaraRadera
  5. Gullnattljus gör mig alltid glad, dom lyser som solen. Förstår att det blir ett dilemma. Alla är ju vackra var för sig. Du får bestämma dig vilken av växterna du vill ha kvar och använda som ny stomme i rabatten kanske?

    Önskar dig en fin hel!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Låta det gula vara kvar och annat försvinna. Eller tvärtom. Eller någon annan lösning. Å ena, andra och kanske tredje sidan. Många möjligheter, lycka till!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Gullnattljuset ser fint ut, men gillar du inte gult så kanske det blir lite mycket. Annars ger det ett maffigt intryck.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Önskar dig lycka till vad än du tar dig till....följ ditt trädgårdshjärta så blir det bra...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Jeg tenkte ikke på at det ble "for svensk". Synes det ble friskt. Jeg er selv ikke så glad i samplantinger som er "for norsk" :) Kan den blå være veronika Knallblau?

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Gul kan vara en svår färg....Men gräv på och ändra om. En trädgård är alltid i utveckling.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  11. Den er jo kjempeflott! Når de villige holder hverandre i sjakk, kan det bli bra.

    SvaraRadera
  12. En riktig svensk blomsterrabatt.
    Gullnattljuset är fint men jag brukar försöka hålla det i schack med att ta bort fröställningarna annars har jag den överallt.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera