17 april 2012

Veckans hus - grindar

Temat för veckans hus är grindar inkl grindstolpar. Har kollat i arkivet och hittat några på olika håll. Och idag gick jag i Jönköping i snålblåst, hagelskurar och strålande sol om vartannat och hittade några där också. Jönköpingsgrindarna kommer först.

Grind vid gamla rådhuset.


I centrala Jönköping finns ett mysigt bostadsområde, Gamla Kålgården, med äldre trä- och putsade hus. Där finns många innegårdar och massor med staket och grindar, alla rätt enkla men det blir ändå trivsamt.
Grinden till slottet i Dublin. Maffigt värre.

En grind i Loire. Här var vi mest fascinerade av husen som var byggda inne i bergsväggen, bara framsidan syntes utåt.

Normandie. Lite väl enkel grind till det bastanta huset, tycker jag ...

Huvudingången med grind till högskolan Galatasary Lisesi i Istanbul. En populär mötesplats eftersom grinden syns så väl - den är enorm!

En grind (eller icke-grind?) vid vandringslederna i Cinque terre i Italien.

En smäcker liten grind jämte en bastant port i Riga. Vet inte vad detta ställe var för något.

Fin grind i Tallinn. Jag tror att det bara är en privat gård innanför.

En grind i Paris med mycket blingbling. Denna bild har jag haft också tidigare här på bloggen.

Fler grindar hittar du hos Hedwig på Veckans hus.

7 kommentarer:

  1. Jag ser att solen tittade fram när du var på gamla kålgården. Jag tror att solen alltid skiner på dessa innegårdar, det känns så i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Så många olika grindar, som alla föder olika tankar och känslor. Mest imponerande är nog grinden in till högskolan i Istanbul. Bedömer att den är minst 3 meter hög. Sen har ju de olika husen bakom grindarna spännande historia.
    Cinque terre grinden är ju så tydlig, man förstår de boendes vanmakt över att få sin tomt förorenad.
    Tack Leena

    SvaraRadera
  3. En variation av härliga och spännande grindar. Fast egentligen gillar jag grinden vid vandringsleden mest, eller ... vet inte men annorlunda är den och det är nog det jag tycker om.

    Apropå väntan, det behöver inte vara ens egen sänga bara en skönare plats. =) Och just vid den tidpunkten vi väntade fanns det inte så mycket att studera heller.

    SvaraRadera
  4. Här var det många spännande grindar! Kul att se att det är fler än jag som gillar grindar :)
    Den vid högskolan i Istanbul är helt otrolig! Den lilla blå vid vandringsleden är som ett utrop - helt underbar på sitt vis.
    Kul att se vilken variation det finns i storlek, i form, i material... o.s.v.

    SvaraRadera
  5. Den fina grinden i Tallinn får det att klia i mina trädgårdsfingrar - tänk att få fixa till den lilla gården! Men kolla hur gatstenarna både på trottoaren och på gården går åt alla håll - hur stabil är grundsättningen där?

    I övrigt ... ujujuj så min reslängtan fick ny näring!

    SvaraRadera
  6. Spännande samling grindar du visar. Mest imponerande är förstås grinden från Istanbul. Maffigare än så kan det knappast bli. Grinden i Loire är nog den mest ogästvänliga jag nånsin sett, men vilka underbara hus! Den blå "grinden" till icke-wc:et gillar jag.

    SvaraRadera
  7. Oj vad många olika grindar! Stora delar av Europa har du fått med också!

    SvaraRadera