4 april 2011

Timrade husknutar

Här kommer ett inlägg om släktens sommarstugor :=) Hedwig har temat Timrade husknutar denna vecka, och eftersom jag är febrig och ska snart lägga mig igen så var det tur att mina syskon har så många timrade hus. Bara att plocka fram arkivbilderna!

Min systers sommarstuga, helt i obehandlad kelohonka (polartall som har vuxit i 100-tals år och sedan torkat stående, med silvrig yta men rödaktig inuti). Kelohonka krymper eller spricker inte och den behöver inte behandlas med något. Även i Finland är det brist på kelohonka så dessa timmerstockar kommer från Ryssland där det fortfarande finns en del.


De har en del andra byggnader också vid sin sommarstuga, också i kelohonka. Här en liten gäststuga. Bastun är senaste tillskottet men den hade jag ingen bild på, var där då stockarna kom från Ryssland men har inte sett den uppförd. Den kom som färdig byggsats.

En lite enklare stuga, ursprungligen en hölada av vanliga stockar. Nu använder de den som vedbod.

Min yngste brors sommarstuga, inte klar ännu som syns. Han har fällt träden i skogen, barkat av dem och format själv skårorna så att de passar i varandra. Observera distanserna i de lodräta stockarna, trädet krymper och då minskar man distansen allt eftersom. Han gjorde stugan på mina föräldrars gård men har flyttat den senare till en egen strandtomt. Timrade hus är ju enkla att plocka isär och plocka ihop igen.

Min andra systers strandbastu. Även här är timmerstockarna tagna från växande skog och barkade för hand. Bastubaden är underbara i den vedeldade bastun.

Vy från strandbastun. Även här är det distanser som kan justeras så att trädet kan krympa.

En närbild från en enkel bod som finns på samma tomt som strandbastun. Den är väldigt liten och används som förråd.

Fler knuttimrade hus finns hos Hedwig på Veckans Hus.

9 kommentarer:

  1. Men ååå så mycket timrat du hade att bjuda på.
    Kelohonka det har vi inte hört talas om ens, men det verkar som ett trädslag som var underhållsfri.
    Dessa sommarstugor var så fina.
    Men jag föll pladask för strandbastun med en promenadbrygga ända ned till sjön....suck den som finge bada där med en björkkvast ...
    Vete sjutton om jag har nå knuttimrat...måste kolla i arkivet.

    Krya på dig vännen...själv är jag också rätt vågrät idag med....min pissiga rygg har sagt sitt igen... =Z bara att fortsätta hänga och spikligga....

    Tjingeling.

    SvaraRadera
  2. Morrn.

    Snygga bilder på fina timmerhus.

    Det är brist på den typen av träd som du skriver om.
    Stockarna är "fyllda" Med kåda.

    Ha de bra.

    Hasse A

    SvaraRadera
  3. Moi Leena!
    Nämä kuvat saavat minut kaipaamaan Suomeen. /Anja

    SvaraRadera
  4. Här få vi bildbevis på rejäla finska timmerhus. Intressant att se hur man bygger idag. Dessa distanser fanns nog inte förr.
    Vedboden - knappast en spik i det huset. Ni för verkligen traditionen med stockhus vidare i familjen.
    Även mitt finländska blod kommer i vallning av dessa bilder.
    Tack Leena och krya på dig ! Får du tag på memma i dina trakter förresten ?

    SvaraRadera
  5. helt underbara stockstugor, men allra mest tyckte jag om den där stora fina altanen ner mot sjön som din syster har!
    tycker att stora öppna trädäck är så grymt vackra!
    en väninna rev ett stärre bygge i österbotten och fick kelon åt sig på det viset, men annars är de nog nästan omöjligt att få tag på i finland, som du säger!

    ha de bra

    susanne

    SvaraRadera
  6. Så vackra timrade stugor....
    å vyn från bastustugan, den e helt makalöst vacker!!!
    Vill också äga en sån...

    SvaraRadera
  7. Så underbart att ni håller traditionen att bygga dessa hus vid liv. Kul att få se ett hus under uppbyggnad. Vilken underbar vy från strandbastun!

    SvaraRadera
  8. Vilket njutbart inlägg Leena!!!!
    Sedan avslutar du med en betagande bild - åååh!
    Gillas skarpt!

    SvaraRadera
  9. Ett helt fantastiskt inlägg - vilken skatt ni har!

    SvaraRadera