30 mars 2012

Krukplanteringar

Krukplanteringar är verkligen roligt, man kan prova olika växter, på olika platser och ihop med andra krukor. Det är bara att flytta på krukorna så har man en ny plantering ...

Potatisblomma på stam var en favorit under några år. Här har den fått sällskap bland annat av ampellilja (egentligen en krukväxt inomhus men den blir riktigt maffig när den sätts ut). Förra året hade jag  en hortensia i denna kruka som står på den inglasade uteplatsen men den har jag redan visat ...

En låg kruka med taklök och stenar. Den kan man glömma bort, den sköter sig själv, bara man ser till att det är hål i botten på krukan. 

Amplar och balkonglådor är ju också en sorts krukplanteringar. Ofta har jag million bells i mina, de blommar otroligt flitigt. Och lite murgröna för att det ska hänga ner något också.

Denna bild är tagen första året vi hade planterat våra stammade blodlönnar här. Som stöd använde vi grova grenar av syren som vi hade tagit ner på vintern, flera månader tidigare. Vi blev rätt förvånade när det blev små blad på syrengrenen året därpå - då fick vi byta till vanliga stöd för någon syren ville vi inte ha just här.

Lite ätbart i krukor, här var det billiga plasthinkar som tomaterna trivdes alldeles förträffligt i.

Stjärnöga är en annan favorit som jag har någonstans varje år. Blommar som bara den, men här får jag nypa bort gamla blommor för att den ska fortsätta med blomningen.

En trotjänare. Detta är en stor kruka som vi använder som avskiljare på entrén. Murgrönan är perenn, sedan byter jag blommorna till höger. Här brudslöja och en silvrig härva som jag inte kommer ihåg namnet på ... Nu är det dags att sätta dit något vårligt för murgrönan klarar några minusgrader också.

Ja, det blev många bilder! :) Ännu fler kan du se hos Katarina på Blooming Friday.

21 kommentarer:

  1. Så många vackra arrangemang du visar. Jag gillar den sista krukans val av växter. Spännande struktur och färg i valet av växterna.
    Kram/Randi

    SvaraRadera
  2. Åh, så deilige sommerbilder! Kjempe fine krukker.

    Ha en fin fredag.

    SvaraRadera
  3. Vilka härligt inspirerande arrangemang.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Taklökar i fina låga krukor är en favorit hos mig.. skulle kunna ha många fler än de två jag har för jag tycker de är så vackra. Din stammade blodlönn var riktigt fin o kul med syrenen.. *ler*.. Önskar dig en fin helg och påskvecka.. kram/Moa

    SvaraRadera
  5. Så många fina arrangemang i krukor du har!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Så vackert du har. Gillar den vita gången!!
    Trevlig trädgårdshelg på dig!

    SvaraRadera
  7. Hej igen.. har visst varit inloggad med min jobbblogg för mina elever.."mode o design" den kommentaren ovan, men det var bara lilla jag =).. Moa

    SvaraRadera
  8. Potatisblomman är så vacker. jag tror inte att jag sett den live. Du verkar ha det så oerhört vackert. jag ösnkar dig en skön helg! Zinnia

    SvaraRadera
  9. Härliga krukor, härliga blommor och massor med idéer och tips. Tackar gör Eva Linnea
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  10. Gillar tomatkrukorna bäst;) Mums!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Å, så fina planteringar du visar!
    /Cika

    SvaraRadera
  12. Så många härliga krukor med vackert innehåll!
    Jag har alltid gillat potatisblomman och också haft den i Sverige. Vi planterade en här i Spanien också för två år sedan och förra sommaren växte och växte den och blev till ett stort träd på uppåt tre meter! Lite skräpig var den också så vi var tvungna att ta bort den. Ja så olika kan det vara!

    Ha en skön helg Leena!

    SvaraRadera
  13. OH så mycket snyggt du har att se fram emot.Ha de gott i helgen. Kram. Anita

    SvaraRadera
  14. Oj, vad mycket att välja på! Den lilla med taklöken och stenarna tycker jag lite extra om. Taklökens blommor tar ju precis upp nyansen i pionerna. Mycket lyckat.

    Ha en riktigt skön helg

    Kristina

    SvaraRadera
  15. Wow så mycket snyggt du visar! Jättefint med blodlönnen och de lila blommorna/petunior? i balkonglådan bakom, och så vackert med taklöken. Verkligen smakfullt ihopsatt.
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Härligt att någon visade lite ätbart! Kram Pia

    SvaraRadera
  17. Vilken ljuvlig rundtur jag fick i din trädgård, njuter av varje sekund och blomma.

    Det där med platshinkarna för tomaterna gillade jag, snyggt också.

    Apropå årstider så älskar jag verkligen den här. vårvinterns som vi har i norr. Däremot är det själva vintern som jag tappat njutning till under senare år, tror det beror på att jag blivit lite mer bekväm och hellre är en soffpotatis under de månaderna.

    SvaraRadera
  18. Så många snygga planteringar! Bilden med pioner och taklökskrukan är ljuvlig!!!

    SvaraRadera
  19. Kara Leena, Lovely, Lovely and lush peonies and pots! I love the yellow tomato pots too. Beautiful photos!! Happy April! Kram/Carol

    SvaraRadera
  20. Vad härligt det ser ut hos dig. Behövs så väl att titta runt i Blommig fredag idag när det snöar ute. Tala om vårväder.Hoppas du har en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  21. Det var många fina växter och krukor.

    SvaraRadera