8 november 2010

En sensation?

Nej, inte för de flesta. Men jag har aldrig fått en orkidé att blomma om innan. Nu ståtar den med tre (kanske fyra, svårt att se för ett ovant öga) stängslar med knoppar. Jag fick den för ett år sedan, efter blomningen har den stått i ett nordöstfönster i ett rum som vi är sällan i, tillsammans med andra, ännu mindre blomvilliga orkidéer. En av dessa är över två år gammal, har pigga, friska blad men vägrar blomma ... Egentligen är jag inte helt såld på orkidéer men nu ska jag följa knopparna ordentligt. Yippii!


3 kommentarer:

  1. Ja, lika tråkiga som de är när de inte blommar, lika vackra är de när de äntligen blommar.

    SvaraRadera
  2. Just sådana inne-orkidéer(Phalaenopsis) får jag inte heller till att blomma om så ofta, inte ens här i Singapore. Nationalblomman här är ju orkidé och det finns flera tusen olika sorter att titta på och tacksamma att fotografera med sina fantastiska blommor.
    Ute orkidéer däremot lyckas jag med, och har fullt på balkongen i olika färger, (de tål lite mera sol, medans Phalaenopsis inte tål någon sol alls.

    Länk till min fotosession i botaniska trädgården:
    http://sandberg2singapore.blogg.se/2010/july/fotosession-i-botanic-gardens-singapore.html

    Lycka till/ Kram Annelie

    SvaraRadera
  3. Jag har också fått EN att blomma igen - sensation! Jag älskar orkidéer. Inspirerad av mitt stordåd köpte jag flera hos plantagen igår till extrapris. Nu ska de planteras i en större glaskruka.
    Jag håller med dig - "hellre vitt än mörkt och regnigt".

    SvaraRadera