Visar inlägg med etikett Pixel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pixel. Visa alla inlägg

25 oktober 2012

Vig

Den vigaste som jag vet är vår dotters sibiriska katt Pixel - smidigt tar han sig fram i trånga utrymmen och hoppar upp på smala hyllor. Han kan vända på en fem centimeters list, fast det  händer ju förstås att han ramlar ner också. Och då tittar han storögt på oss som för att säga att det var ju meningen också, skulle jag tappa balansen ...?

Här har han krånglat in sig i vår serveringsvagn på altanen. Måste ju undersöka allt ...

... men det är klart det blir lite jobbigt så man måste vila också. Även då är han smidig och kan ligga i de mest konstiga ställningar, som en trasselsudd.

Mer vigt på Tema fredag

19 september 2012

En lugn hörna

Om katten själv får välja ... då blir det en hörna, helst lite trång, så högt upp som möjligt, så lugn som möjligt. Pixel som vi ibland har som gäst här har klättrat upp på hyllan på uteplatsen och pryder sin plats väl, tycker jag. Han kan klämma in sig i förvånansvärt små platser trots att han ser så stor ut. Det mesta är dock bara fluffig päls ...


När han inte spanade på vad som hände gömde han sig bakom blomman. OK, bara huvudet fick plats där under men han var nöjd. Han syntes inte ... och det var lugnt och skönt.

Onsdagstema

18 augusti 2012

Så här ser det ut där jag är

Efter en solig varm sommarvecka kom helgen - och regnet. Först nu på lördageftermiddag tittade solen fram, och då var vattenkannorna fulla sedan länge.

Vi har Pixel hos oss ett par dagar när matte och husse har en 100-årsfest. Ja, inte för sig själva utan för sitt hus. Då trodde de att Pixel har det bättre hos oss, och han följer uppmärksamt vad som händer med växthusbygget. När han inte jagar flugor förstås. Växthuset har nu takstolar och närmast ska golvplattorna dit. Igår körde vi sand, och samtidigt var det ett lag från gatukontoret med sina stora maskiner och skulle laga gatan mittemot där jag kärrade sanden till andra sidan huset. Jag fick många glada tillrop, råd och uppmuntran ... :)

Vin- och körsbären är över för denna sommar men björnbären har bara börjat få lite färg. Det är första året som vi får bär på den så vi är lite nyfikna på smaken.

Fototriss

2 mars 2012

Mjukt och hårt

När man vandrar en hel dag på hårda stenar och grus så stannar man gärna och beundrar något mjukt och vackert. Ja, blommorna kanske inte är så mjuka i sig men de representerar de mjuka värdena, för mig i alla fall. Här vid en högt belägen bergssjö hade de inte mycket att växa i ...

Under vandringen byts den hårda stenen ibland mot mjuka ängar, med grönska och blommor vackra nog att platsa i vilken trädgård som helst. De här blommorna var över en halv meter höga.

Båda bilderna är från vår vandring i Tadzjikistan på Fanbergen mellan 2000 och 3500 möh.

Den mjukaste mjuka lilla trasselsudden, vår dotters och svärsons sibir Pixel. En social, fluffig och nyfiken kisse som gärna hoppar upp på något högt, med utsikt. Han ligger lika gärna på hårt som mjukt, bara det är högt ... eller där det händer något. Fönsterbrädorna är ju förstås en stor favorit, vi flyttar undan blommorna så han får plats när han kommer på besök :-)

Den senaste veckan har jag haft väldigt stressigt - och roligt - på jobbet, så det har inte blivit några inlägg och få besök hos andra bloggar. Men Katarinas Blooming Friday vill jag inte gärna missa! Titta in du där också och gläds över allt vackert!

21 januari 2012

Ränderna går aldrig ur

Vi har haft fint - och randigt - besök idag: Pixel med sin matte och husse. Och jag fick bilder till dagens tema. Både bokstavligt - för randig är han - och bildligt. För ränderna går aldrig ur och katter visar det så tydligt, alltid. Pixel är en sibirisk katt som blir väldigt stor med tiden. Men än är han en lekfull, nyfiken liten kisse.

Bilderna är tagna med blixt vilket varken han eller vi riktigt gillade men solen hade gått ner innan vi kom till skott med fotandet.

Allt som rullar går att leka med, från tomma toarullar till champagnekorkar. Är man riktigt snabb så fångar man dem ... Instinkten att fånga finns där redan  :)

Men det är klart, det tar på krafterna på en liten kisse ... skönt att vila en stund på mjuka mattan. Att slappa är ju också ett kännetecken för katter, stora som små. Men snart så - då busas det igen! 

Fototriss

PS. Helene på Måndagstema har temat Sött, och jag tycker att Pixel passar perfekt även där. 

4 januari 2012

Upplyst

Vi är väldigt upplysta - det är så lätt att få information via internet, alla tv-kanaler och nättidningar. Barnen lär sig spela datorspel innan de nästan kan prata. Och även våra husdjur förstår att utnyttja datorer - här spelar vår dotters lilla kattunge Pixel ett spel på mattes iPad. Det gäller att fånga musen som dyker upp lite varstans ... koncentrationen är det inget fel på.

Onsdagstema