6 mars 2015

Rosa

Rosa - romantiskt, ljuvligt och gammaldags. Rosa blommor är lätta att tycka om, och de finns i alla nyanser från ljusrosa/nästan vit till mörk rosa/cerise. 

Många av de rosa skönheterna är lättskötta och tåliga. Av fingerborgsblommor är det de rosa som alltid kommer tillbaka, år efter år, fler och fler ... Trots att jag inte medvetet har valt rosa blommor så blir helhetsintrycket rosa.

Gammaldags rosa pion passar i många rabatter och i många buketter. Maffig och romantisk, på samma gång!

Klematisen Propertius är en av mina rosa favoriter. Blommar rikt, tidigt och länge och kommer med blommor även på hösten. Och är trots sin ljuva rosa färg inte så sockersöt ...

Sockersöt är däremot grusnejlikan, ettåringen som är en bussig kompis till andra blommor, med sina många pyttesmå blommor. Den har jag sått även detta år.

Rosenskära finns även som vitblommig. Jag hade denna ljusrosa som jag inte blev helt nöjd med. Den blommade helt enkelt för dåligt, kanske var krukorna jag använde för små. Så ingen rosenskära för mig i år ...

Rosa kan vara exotiskt och mystiskt också, som i Marrakech, denna spännande, livliga sagostad med rosa murar och smala gränder - lätta att gå vilse i men det gjorde ju inte så mycket. Bara mer att att titta på!

22 kommentarer:

  1. Härliga bilder och du har fått med tre av mina absoluta favoriter klematis, pion och fingerborgsblomma. På nåt sätt passar de bra ihop också. Fint i Marrakech.
    Önskar dig trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Fina rosa bilder, fingerborgsblomman är en favorit hos mig, och Klematis, men brukar lyckas dåligt med dem. Denna är riktigt fin.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Tittar på dina härliga exempel och det slår mig att rosa måste varit en stomme i mormorsrabatten. Säkert är det därför färgen är så älskad... ..åtminstone av mig.

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bilder.
    Uteplatsen måste vara en dröm att sitta och njuta i.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  5. Syns att Fingerborgsblommorna trivs hos dig.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Så romantiskt vackert. Skulle gärna ta en fika vid de vackra digitalisen! trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Oh, I know this street in Marrakech!!! Lovely pink pictures.
    Happy spring
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Det är så njutbart hos dig. Min hortensia har dottern haft första året på balkongen men sen blev det så dåligt med blommor där att jag fick den och nu blommar den som bara den står i jorden hela året.
    Ha en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Även om jag inte tillhör de rosa fanatikerna, måste jag medge att det är fint.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  10. Så fint! Den lilla sittgruppen ser lockande ut. Tänk att få sitta där och sniffa på alla vackra blommor. Ha en fin helg/ Titti

    SvaraRadera
  11. Vakre bilder! Din clematis var virkelig skjønn, og jeg lurer på om det er den jeg har i hagen men som jeg aldri har visst navnet på. Nydelig peon også :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder från trädgården... Miljöbilden från ett rosa Marrakech får mig att undra varför jag inte varit där. Än, jag tillägger ett hoppfullt.. än. =o)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  13. En slik klematis vil også ha! Jeg forsøkte cosmos i krukke et år, men det ble ikke så bra. Etter det har jeg kun plantet dem i bedene, og da har de blitt fine. Jeg var nok for dårlig til å vanne krukkene.

    SvaraRadera
  14. Du påminde mig om grusnejlikan, den har jag inte sått på många år. Dags igen!
    Fingerborgsblommorna lyckades jag rensa bort förra året (misstag), förhoppningsvis ligger där frön som kan bli nya men det tar ju ett par år...
    /Anette

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder som man blir glad av!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  16. Så fin sitteplass omgitt av Digitalis :-)
    Og en tøff klematis!

    SvaraRadera
  17. Den första bilden...så otroligt inbjudande, vackert! Vilken fin klematis och pionen är ljuvlig!
    Ha en fin helg!
    Margot

    SvaraRadera
  18. Moi Leena! Hyvin tunnelmallinen ja kaunis se ensimmäinen kuva!
    Sormustinkukat ovat jotenkin liikuttavia ja samalla vaativia: - Katsokaapa minua!
    Marrakech!!! Oj, oj kun tekee taas mieli sinne 1000 ja yhdenyön satumaahan. Oletko ollut symässä illalla Djeema el Fna - torilla ja ihaillut Jardin Majorelle - kasvipuutarhaa? Eiks' ookin tyhmä kysymys?
    /Anja

    SvaraRadera
  19. Moi Leena! Hyvin tunnelmallinen ja kaunis se ensimmäinen kuva!
    Sormustinkukat ovat jotenkin liikuttavia ja samalla vaativia: - Katsokaapa minua!
    Marrakech!!! Oj, oj kun tekee taas mieli sinne 1000 ja yhdenyön satumaahan. Oletko ollut symässä illalla Djeema el Fna - torilla ja ihaillut Jardin Majorelle - kasvipuutarhaa? Eiks' ookin tyhmä kysymys?
    /Anja

    SvaraRadera
  20. Mmm, Lena! Vilken underbar Klematis.... Propertius! Aldrig hört talas om men bara måste ha den. Den är lite lik en gul jag har " Love Child" Ska Googla :)

    Grusnejlikan låter jag alltid stå kvar i sin kruka under vintern i växthuset och till våren kommer alltid massa små nya plantor :)
    Vacker är den!

    Kram

    SvaraRadera
  21. Så vackra bilder, den lilla möbeln finns hos oss också! :(

    Trevlig vecka! Hej Ewa :)

    SvaraRadera
  22. Mums, så härligt att få titta in i dina vackra rosa värld! Jag har många rosa blommor hos mig, tycker så mycket om dem, trots att jag inte tillhör den romantiska sorten. Eller så gör jag kanske det, i smyg?

    SvaraRadera