11 oktober 2012

Ren och skär lycka!



Ren och skär lycka! Ja, den är lätt att hitta i trädgården, i små händelser eller korta stunder, dofter och smaker, i vila och i arbete. Doftliljan blommade bara med några blommor i år men den var efterlängtad! Den är i en kruka vid uteplatsen så vi ser den när vi sitter där i skymningen. Och känner den flyktiga, underbara doften som sveper in med vinden ... Lycka!



Kaukasisk förgätmig doftar inte - vad jag har märkt - men de små blommorna lyser så fint bland ormbunkarna och funkiorna i skuggan på försommaren. Jag har länge velat ha den och förra hösten köpte vi äntligen en planta som blev riktigt stor i år. Gissa om jag är lycklig!

Och vilken lycka att plocka solvarma körsbär och stoppa i munnen! Vårt stora träd - eller egentligen en buske men den har blivit stor som ett träd - hade inte fler än ett tiotal bär i år, och även dem åt fåglarna upp. Men vårt lilla spaljeträd, däremot, bjöd oss fina röda bär som satt uppradade på grenarna.

... och så tomater som har fått mogna ute i solen! Ja, till och med denna sommar smakade de faktiskt sol och sommar, och gav riktigt mycket tomater trots att de stod ute i hinkar i ösregn hela sommaren. Nu är de sista skördade och mognar på en stor bricka inomhus. Även de slår köpetomaterna i smaken. Den här sorten heter Gardener´s Delight och det är ett mycket passande namn!

Det finns ett känt (i alla fall för oss trädgårdsentusiaster) kinesiskt ordspråk: ”Vill du bli lycklig en dag, drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig hela livet, skaffa dig en trädgård.

Våra vindruvor är inte riktigt mogna än men det blir mycket av dem, och nu funderar jag lite om jag inte kan få många dagars extra dubbel-trippellycka om jag gör eget vin? Det blir ju många flaskor? Och egenodlat? Lycka för hela livet har jag ju redan i och med trädgården, och detta med en kvinna (en man i mitt fall) är jag lite oense om med kineserna. Nog varar den lyckan betydligt längre än en månad! I vårt fall har den funnits i 43 år ... Vi har letat efter en begagnad vinpress för ska vi göra vin ska det vara "på riktigt". Än har vi inte lyckats.

Blommig fredag

21 kommentarer:

  1. Underbar tolkning och jättefina bilder...=)

    Ha en trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Ett inlägg att bli glad av :-)
    Ha en underbar helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Vilken lycka med egenodlade vindruvor och tomater det är ren och skär lycka.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Lycka med så mycket egna druvor. Och göra eget vin låter jättespännande! Hoppas du lyckas:).
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Underbar tolkning!! Man gläds och njuter av mycket i sin trädgård och mycket gott stoppas i munnen också.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Trädgårdslivet skänker verkligen många stunder av lycka.
    Eget vin låter spännande. Vill man ju höra om hur det går.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Att odla egna saker som man kan äta är väl det bästa som finns :-) Ha en trevlig helg

    /Liv

    SvaraRadera
  8. Fina exempel...den tomatsorten har jag också haft. Kanon god. Ordspråket är så bra.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Härlig tolkning!
    När min man var och skörda druvor på 90-talet i Frankrike berättade han att man stod i stora kar med gumistövlar på och stampade på vindruvorna...apropå...
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  10. Det var många bevis på lycka och fick mig att tänka på hur lyckligt lottade vi är som får uppleva och kan känna lyckan i allt detta!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Sant! Det behövs inga stora saker för att man ska bli glad vid en runda i trädgården.

    SvaraRadera
  12. Jo, lycka finns överallt. Det gäller bara att öppna ögonen och se sig omkring.
    Fin tolkning av veckans tema.

    Ha det skönt!
    //Jenny

    SvaraRadera
  13. Det blev många oh! och ah! när jag läste ditt inlägg. Verkligen lycka att kunna skörda sina egna bär och grönsaker.
    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Det var fin läsning! Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  15. Jag älskar ditt kinesiska ordspråk! Dina bilder är underbara också.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  16. Hoppas du hittar en vinpress och kan göra eget vin som du och maken kan njuta av:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Härligt med det det ätbara. Med dom druvorna blir det nog ett bra vin. Lycka till och trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Gillar doftliljorna, de kan stå länge i vas och det kommer nya blommor hela tiden.

    SvaraRadera
  19. Underbar tolkning både i ord och bild av veckans tema.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  20. Så fin tolkning av veckans tema. Fotot på körsbären är verkligen suveränt. Och du har inspirerat mig, doftliljor måste jag bara ha i kruka nästa sommar. Ha en skön söndag.

    SvaraRadera
  21. Ni kan ju trampa, är det inte så de gör fortfarande på vissa ställen.

    SvaraRadera