26 oktober 2012

Energi

I våras köpte jag två påsar fröer till solrosor, blandade röda sorter. Jag gillar solrosor, de är fulla av energi och tar för sig i rabatter och krukor. Jag valde inte de riktigt långa och stora solrosorna med jättestort mitten. Det visade sig dock att de flesta var inte så röda, en del var riktigt illgula ...

Några blev speciella favoriter, solrosen till höger är nog den som jag tyckte bäst om. Skön mild färg och fin form.

En del såg inte ens ut som solrosor, annat än i bladen. En tuff lite lägre variant.

Den här röda till vänster var också läcker, och bara en halvmeter hög. Från den och andra favoriter har jag tagit fröer så jag kan så nästa år också.

Mer traditionella solrosor med stora blommor högt upp. Det kom flera blommor på samma planta, trots storleken på dem.

Och nu på hösten ger de energi, fröer till småfåglarna. De vissnade blommorna får vara kvar så länge, och besöks flitigt av talgoxar som äter både fröer och småkryp som har gömt sig i skrymslena.

Mer energi på Blommig fredag!

15 kommentarer:

  1. Vilken härlig färgsprakande energi! Solrosor är så fina och variationsrika.
    Ha en fin fredag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hade jag plats så skulle jag ha en solrosäng! Underbara foton!

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  3. Klockrent ! Finns det någon växt som symboliserar energi bättre, med den växtkraften, det undrar jag. Alla fåglarna tar tacksamt emot den lagrade energin och det är härligt att se dem besöka fröhusen. Fint tolkat.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  4. Underbar tolkning av temat!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder! Och vilken härlig blandning av färger och former!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Underbar tolkning! Solrosor är verkligen energi i kubik!
    Ha en härlig fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. :-D Älskar också solrosor, men de ville sig inte alls för mig i år. Vilka roliga typer som dök upp i din rabatt, även om de inte var röda ...

    SvaraRadera
  8. Visst är de härliga solrosorna. Det gula lyser verkligen upp och ger energi!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Jag har också haft en hel del solrosor här hemma och de är verkligen underbara
    hälsar åsa

    SvaraRadera
  10. De solgula bilderna ger verkligen energi!
    /Cika

    SvaraRadera
  11. Så många fina och olika du fick!!! Superläckra allihop:)
    Bloggkram,
    Charlotta

    SvaraRadera
  12. Härliga solrosor! Riktiga energikickar!/Titti

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastisk solrosbukett du visar upp. Den blekt gula var otroligt vacker och blev min favorit. Härlig energi till fåglarna också. Det behövs för nu har vintern inletts. Vi hade minus 4 i morse när jag vaknade.

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Det var en fin tolkning och omtanke till fåglarna! Gillar bäste de låga solrosorna. Talgbollar har jag köpt och fågelstugan ska ut idag.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  15. Solrosor är mäktiga energiknippen! Den enda gula blomman som jag riktigt gillar, möjligtvis solhatt också. Röda sorterna är dock läckrast.
    En skön vecka önskar Eva Linnea

    SvaraRadera