20 oktober 2012

3 x apelsin

Får jag fresta med egna apelsiner? Vet inte hur de smakar och inte ens om de är ätliga så det är på egen risk. De är pyttesmå men många. Vi fick plantan från vänner på besök för några veckor sedan.

Men jag är nog ingen apelsinodlare för den tappar både frukter och blad.

Nu får den kämpa för sitt liv genom hösten och vintern. Även träden ute tappar blad, och i denna bild får apelsinen spela andra fiol. Många gula nyanser ... hoppas att några apelsiner är kvar när snön kommer. Då ser de nog ännu mer exotiska ut.

Fototriss

33 kommentarer:

  1. Vad härligt att ha ett eget apelsinträd. De ser goda ut utanpå iaf.Ha de gott

    SvaraRadera
  2. Vilket fint träd, inte dåligt med apelsiner mitt i höstrusket.
    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  3. Härliha bilder och snyggt trissat!

    SvaraRadera
  4. Fint motiv :) Klurig sista bild!

    SvaraRadera
  5. Åh så härligt med en egen apelsinplanta! Och fint fotat var det också :) Smart tänkt med sista bilden!

    SvaraRadera
  6. SNyggt tolkat! Jag älskar apelsinblommornas doft!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  7. Vackert ; varmt innom huset, lite kyligt ute !!!

    SvaraRadera
  8. Fint trissat! Varma, härliga färger i höstrusket!

    Ps: min triss är från Uzbekistan.

    SvaraRadera
  9. Vilka trevliga vänner du har! Motiven passar utmärkt till trissen:) Trevlig text! Man blir kanske inte appelsinodlare på ett par veckor;) Men lycka till!

    SvaraRadera
  10. O va härligt! Kan tänka mig att det doftar otroligt gott. Vad jag vet finns det mängder av olika citrus så det kan va svårt att se vilken det är. Är de för sura kanske du kan prova att torka dem och använda som pomeransskal i te och pepparkaksdegen? Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  11. Fin triss:) ett sånt apelsinträd skulle man ha.

    SvaraRadera
  12. Fint fotat och ur olika perspektiv :)

    SvaraRadera
  13. Åh så vacker triss :)

    SvaraRadera
  14. Spännande med egna apelsiner, även om de inte är ätliga så är de färggranna att titta på. Fint fotat!

    SvaraRadera
  15. Åhh!Så fräckt att ha egna apelsiner :)

    SvaraRadera
  16. De såg mer ut som clementiner än apelsiner. Hoppas att de är goda :)

    SvaraRadera
  17. Så fina bilder på dom vackra apelsinerna. Spännande att smaka:)Perfekt triss till temat.

    SvaraRadera
  18. Härligt med egen apelsinodling :)
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  19. Vilka fina varianter det blev, fina färger! Gillar antydan av apelsiner och utsikten genom fönstret.

    SvaraRadera
  20. Tre vackra bilder som faller mig i smaken.

    SvaraRadera
  21. Så vackert och nästan synd att äta de små rackarna.

    SvaraRadera
  22. Ett sådant träd hade jag också... för några år sedan. den bar frukt många säsonger, men till slut orkade den inte mera.
    Frukten är VÄLDIGT SUR!... men jag gjorde marmelad av den. Med skal och allt. Sötade den till min smak (jag gillar syrligt).
    Förslaget om att torka dem är inte så dumt. Till te, senare kanske.
    Fin triss,

    SvaraRadera
  23. Jättefin triss, hoppas du hittar något sätt att använda de små apelsinerna!

    SvaraRadera
  24. Här har du en till som odlar citrus..det är livet det..:) ge inte upp..

    SvaraRadera
  25. härligt gott såg det ut :-)

    SvaraRadera
  26. Läckra bilder! Ha en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
  27. Moi Leena
    Du får mitt svar på svenska ang dina planteringsfunderingar:
    Om du frågar mig så måste jag säga att syrenhortensian, Hydrangea paniculata 'Grandiflora' är i mitt tycke en solitär buske som gör sig bäst som uppstammad,
    Som underplantering skulle jag välja en matchande variant av Hosta, Heuchera, Heucherella,Pulmonaria eller Geranium - alltså bara en av dessa men med många ex så att undeplanteringen tyäcker jorden under. En underbar variant av Geranium är den som heter 'Rozanna'. Den blommar med makalösa blåa blommor hela växtsäsongen tills frosten tar den.
    Ang 'lagom stort träd'så tar det för länge för mig att resonera här på bloggen om det här - variationerna är oändliga.
    Ett forum där folk älskar att hjälpa till med sådant här är ju http://www.alltomtradgard.se/forum/forum.xml?forum_id=13. Där är det lätt att skaffa sig medlemskap och du får alltid svar på dina frågor.
    Själv tycker jag att det är för svårt att rekommendera något. Det handlar om läget, jorden, smaken och mycket, mycket mer. Själv vill jag ha allt;)!/Anja

    SvaraRadera
  28. Vilken härlig triss och underbara foton...=)

    Trevlig kväll !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  29. Men va läckert med ett apelsinträd, ett alldeles eget.
    Har du inte smakat frukterna, det måste du bara.
    Hoppas att apelsinträdet överlever vintern...

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  30. Vilken härlig triss ! Fina bilder och texten kompletterar :)

    SvaraRadera
  31. Vilken härlig triss! Jag har en likadan växt (ser det ut som i alla fall) och de är ätliga men lite sura. Har tagit in min inomhus för övervintring... får se om jag lyckas.

    SvaraRadera
  32. Oj då, den står nog för varmt. Appelsiner gillar inte att stå inomhus. Jag har en som är ca. 25 år, satte en kärna då och nu är den ganska mäktig. Måste klippa ner den varje år. Den står ute på sommaren och jag tog inte den i garaget (med fönster) för några dagar sedan och där står den sedan till våren.

    SvaraRadera