11 januari 2012

Veckans hus - mötesplatser

Jag älskar irländska pubar. I nya städer försöker vi ofta hitta just en irländsk pub, de har en härlig stämning och så förstås Guinness på fat :) Men de allra bästa, mest genuina irländska pubarna kan man förstås hitta på Irland. Dublin är ett eldorado för en pubrunda. Där är pubarna som de ska - lite stökiga, murriga, fulla av folk och musik.

The Brazen Head - Irlands äldsta pub, grundad 1198. Har tyvärr inga bilder inifrån denna pub, vi gick förbi en tidig förmiddag och inte ens vi var sugna på en öl då ...


Temple Bar (på irländska Barra an Teampaill) är ett område fullt med pubar. Den mest kända och populäraste heter just The Temple Bar. Inne är det rätt rymligt till skillnad från de flesta andra pubar i Dublin. Men det blir knökafullt även här, irländarna älskar verkligen att träffas på pubar. Och givetvis finns det en bra plats för live musik.




En annan berömd pub i Dublin är O'Donoghue's Pub. Den är känd för att gruppen The Dubliners spelade där regelbundet innan de blev världsberömda. Och fortfarande finns det förstås en hörna för lokala musiker där de spelar - och konsumerar avsevärda mängder öl och cider. Bilderna på väggen är på mer eller mindre kända musiker som har spelat här. Puben är trång och full av folk. Som tur är får man inte röka i de irländska pubarna heller numera men man får vara beredd på att det kan vara svårt att ta sig fram till bardisken. Vässa armbågarna!


Här kan du drömma dig en stund till O'Donoghue's Pub - med The Dubliners:


Och "vår" kvarterspub. Inte så stylad och lite sjabbig men där var nog det bästa öset. Även där var det förstås en musiker som spelade, han hade en liten sittplats i hörnet och ett skåp i väggen där han förvarade sin gitarr när han inte spelade. Vi blev stående där läääänge (fanns inga sittplatser), alla sjöng med i visorna och vi trallade med så gott vi kunde.



I ett tidigare inlägg på Veckans Hus har jag berättat om U dvou kocek, en berömd pub i Prag, helt ägnad Pilsner Urquell. Också en mötesplats för både lokalbefolkningen och för turister.

Fler mötesplatser hittar du hos Hedwig på Veckans Hus.

5 kommentarer:

  1. Nog ser det mysigt ut. Jag har aldrig besökt en riktig irländsk pub, då jag inte varit på Irland. Men den gröna ön finns med på framtidens önskelista. Härligt att få både se och höra. Ha dé!

    SvaraRadera
  2. Kul att se samlingsplatser från andra länder. Vi svenskar har ju blivit lite mer internationella de senaste åren - till gagn för oss själva.

    SvaraRadera
  3. Spännande. Dylika lokaler besöker jag mycket sällan - går antagligen miste om många speciella stunder och möten. Att jag inte besöker dem beror på att jag sällan överhuvudtaget går 'ut på lokal' inget annat. Men tack vare dig får jag ju en glimt av världen utanför. Jag antar att publiken på Irland bara är god och glad och sällan stökig - det kan det där med att ta en öl.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig guidetur du bjuder på! Pubar är onekligen en speciell värld och irländsk öl är fantastiskt god ;-)

    jag har också legat lågt med bloggandet under jul- och nyårsledigheterna, men nu börjar det rycka lite i bloggnerven igen. Får se vad jag ska hitta på till Veckans hus ...

    SvaraRadera
  5. Det skulle vara jättemysigt att gå ut på en "riktig" pub nån gång. Hänger man med i snacket bland irländarna? De har ett lite råare språk än i England. Nåja, det finns nog pubar i England man inte skulle fatta ett jota heller....

    SvaraRadera