25 januari 2012

Gammal text på fasader

Hedwig på Veckans Hus har valt temat Gammal text på fasader för denna omgång. Jag tror att det är mer vanligt söderöver, där ser man ofta hus som har texten direkt på fasaden, och ofta också bilder. Jag plockade fram några exempel, tyvärr vet jag inte så mycket om husen.

Huvudingången till Stora basaren i Istanbul. Den är en av de största övertäckta marknaderna i världen, med 60 gator och 5000 affärer. Mellan 250000 och 400000 människor besöker den dagligen. Som marknadsplats har den funnits sedan 1461 men har byggts till med tiden till vad den är idag. En värld från Tusen och en natt öppnar sig där inne - smycken, guld, lampor, keramik, mattor, kläder, kryddor ...

Kyrkor har ofta texter på fasaden, här Peterskyrkan i Vatikanen.

En lite blygsammare kyrka, i Vyborg i Ryssland med sina typiska ortodoxa lökkupoler. Jag lägger till en detaljbild också där man ser texten bättre, för dem som behärskar det kyrilliska alfabetet ...


Hotell i Österrike, söder om Grossglockner. Ett mycket trevligt familjehotell med god mat (som tur var eftersom det var det enda stället som serverade mat i den lilla byn!) och gemytlig atmosfär.

Ett litet världshus i Granjska Gora i Slovenien. Vi bodde dock inte här utan i ett stort åbäke helt utan charm.

Järnvägsstationen i Riomaggiore, Italien. En rätt så hiskelig byggnad i grisskärt. Där fanns också stans turistbyrå där man kunde köpa korten som gällde både på tågen och på vandringslederna i Cinque Terres nationalpark. Tågen gick ofta och var moderna och snabba, de gick för det mesta inne i tunnlarna och bara stationerna var "utomhus". Hur smidigt som helst, däremot är det rätt besvärligt att ta sig hit med  bil. Små slingrande vägar och väldigt ont om parkeringsplatser.

Veckans Hus finns fler texter på fasader!

3 kommentarer:

  1. Så flotte bilder.
    Morsomt med hustekster.
    Ha en fin kveld.

    SvaraRadera
  2. Kul att återse Vatikanen och kyrkan i Viborg. De sydeuropeiska husfasaderna är verkligen underbara att se på. Stora basaren i Istanbul, spännande och lite skrämmande pga storleken. Hur hittar man in och ut i detta.komplex. fascinerande tanke. Tack Leena

    SvaraRadera
  3. Vilken fin samling! Att jag en gång läst ryska förträngde jag snabbt när jag kikade på din text ...
    Järnvägsstationen i Riomaggiore var vi aldrig fram till, men jag har en annan station på bild i Ordlös onsdag - bara två stationer bort ;-)

    SvaraRadera