18 augusti 2011

Sinnesupplevelser

Solmogna tomater ... upplevelse för många sinnen ... de är vackra och smakar gott. Och plantorna doftar gott, tycker jag. Min man däremot gillar inte doften, han gillar inte heller pelargondoften, så det är helt enkelt en smaksak.


Våra tomater är rätt små men smakrika och fasta. Att plocka några tomater, lite rucola- och annan sallad, mer behövs inte för en enkel lunch. Eller så går man förbi och äter en tomat direkt ur plantan, nästan godast så ...

Tema Fredag

17 kommentarer:

  1. Jag älskar tomater och skulle gärna sätta tänderna i de där... men misstänker att de redan är uppätna. :p

    SvaraRadera
  2. Blir riktigt sugen ... vacker bild.

    SvaraRadera
  3. Jag njuter av att titta på din vackra bild...det är min sinnesupplevelse....
    men jag gillar inte tomater så där är min sinnesupplevelse 0 eller kanske på minus då.
    Varför vet jag inte och jag har genom åren försökt att "lära mig" men det är tji....tomatbitarna åker upp och ner i min hals.
    Men tomater som är "behandlad" på något sätt går alldeles utmärkt för mig att äta - dock inte färska....

    Men jag är inte ensam om det här "fenomenet". Har träffat på två personer till med samma känsla för färska tomater.

    SvaraRadera
  4. Jag fick några färska tomater av några grannar och de smakar verkligen alldeles speciellt. Supergott. Däremot har jag också lite svårt för doften från plantan.

    SvaraRadera
  5. Härligt med nyskördade grönsaker.

    SvaraRadera
  6. De ser ju jättefina ut.
    Kan nästan känna smakupplevelsen.

    SvaraRadera
  7. Gott!
    Längtar tills mina tomater vill mogna till oredntligt!

    SvaraRadera
  8. Se där ja.. vi gillar tydligt samma du och jag:) Visst är det härligt under hela processen .. från liten planta till .. de röda, mogna tomaterna :)
    Du har små, de blir riktigt goda .. jag har en sort som vi inte haft förut.. rödoranga med lite grönstreckigt .. kalasgoda de oxså. Doften, smaken av hemodlat.. Mums :)

    SvaraRadera
  9. Här var det mera tomater. Gott! :-)
    En god grönsak och bra för oss killar (ska hjälpa, förebygga mot prostatacancer). ;-)
    Brukar ofta göra en god, enkel tomatsallad på tomater, röd lök och basilika och så lite citronsaft.

    SvaraRadera
  10. Superläcker bild!
    Jag gillar också doften av tomatplantor och pelargon. När man går förbi så tar jag gärna i plantorna och dofta på handen.
    Pelargoner har jag hört att de gillar när man plockar i bladen, därför brukar man ju säga att pelargoner gillar när man pratar med dom, är det så?
    Även ett sådant hälsoträd eller vad det nu heter som doftar citrus, gillar jag att plocka i om jag ser ett. Vet du vilket jag tänker på?

    Ha en mysig helg, själv har jag varit i Singan redan 1 vecka, GUD var tiden går!
    Ses snart till jul ;)!

    SvaraRadera
  11. Vackra att se på, och att äta, men jag håller med om at doften inte är specielt god. ;-)

    SvaraRadera
  12. Ja tomater är en verklig sinnesupplevelse! Fint foto!

    SvaraRadera
  13. Egna odlade godsaker smakar bäst! vackert foto på underbara tomater, kan tänka mig hur gott de smakar.

    SvaraRadera
  14. Tomater plockade från egna plantor är absolut 'mumsfillibabba'
    Gillar faktiskt även doften från plantorna :=)
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Känslan, smaken och doften....!! Mmmmm!

    SvaraRadera
  16. Tack för kommentaren om fototrissen..jo gissa om jag var skakig när jag fått "fast den på bild"....den satt där och ser allmänt sur ut. Tyckte nog att jag var på dess område :-)
    den satt ganska länge så där och glodde - jag har flera bilder på den där den vinklar huvudet åt alla möjliga håll.

    nu ska jag ut och köra MC - har längtat så efter det...ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  17. Inget (i tomatväg) går väl upp mot egenodlade och snart är det vinter och tomaterna smakar ... absolut ingenting.

    SvaraRadera