11 augusti 2011

Full ...

... kan man nog bli om man gör vin av dessa druvor när de väl har mognat.

Vår vinranka är full av klasar, det blir nog än mer än förra året när vi fick nästan tio liter. Vi försökte då göra saft av dem i saftmaja men det blev inte gott. Druvorna har mycket smak men också mycket kärnor så de är inte så goda att äta som de är. De blir härligt lila i färgen någon gång i slutet på september och då får vi bestämma om vi ska plocka dem och göra något eller om fåglarna får dem. De pryder ju sin plats som de är så det kanske räcker. Det finns folk som är experter på vinmakeri så det tror jag inte att vi ger oss in på ...

Tema fredag

13 kommentarer:

  1. Någon gång måste man väl pröva. :-)
    Fint med så många dignande klasar.

    SvaraRadera
  2. Mycket vackert att se på även om de inte skulle bli annat än fågelmat till slut. :)

    SvaraRadera
  3. Oj, så många druvklasar. Jag fick en vinranka nu när jag fyllde år i veckan.

    SvaraRadera
  4. Mycket vackert att titta på. Synd att de inte är så goda att äta av.

    SvaraRadera
  5. Till lyst för ögonen men inte mycket för gommen
    ;-)

    SvaraRadera
  6. Ja där var det fullt av blivande vin :)

    SvaraRadera
  7. Men herre jisses så fullt med druvor.. riktigt gott med vinisar..:) Ska du göra vin kanske?

    SvaraRadera
  8. Har du vinrankan helt ute? jag har satt en vid stugan i år ute, får se hur det går. Hemma har jag i växthuset och där växer det så det knakar.

    SvaraRadera
  9. Så fint! Det är väl inte bara att göra vin men nog vore det väl coolt med egen etikett på vinflaskan i vinter?!

    SvaraRadera
  10. Härligt fullt med druvor. :-)
    Antar att vinrankan växer i söderläge?
    Det har kommit mer och mer druvor i vårt land, har det med den globala uppvärmningen att göra? Eller är det bara nya sorter som tål vårt klimat?
    Hur som helst en snygg tolkning.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  11. Her er det bare å høste av overfloden.

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga fulla klasar. Bådar gott framöver. Ha de gott i helgen. Anita

    SvaraRadera
  13. Underbart med så mycket fulla klasar och det ger mig direkt tankarna till vår vän i Kroatien som har lite druvor även hemma som han gör vin till husbehov och där gick vi och smååt under vår vistelse. Vid hans större odlingar är det annat som gäller.

    Jag skulle nog försöka mig på att göra lite eget vin, för vad gör man annat av druvor? =)

    SvaraRadera