14 augusti 2011

Så här ser det ut där jag är idag

Fototriss denna gång ska visa hur det ser ut just var vi är. Vårt kvarter har vaknat till liv efter sommaren. Några veckor i juli var vi de enda som var kvar här - så tyst och stilla! Nu har alla kommit tillbaka från sina semestrar och på lördag var det en riktig trädgårdsdag hos alla i kvarteret. Luften var full av surrande och brummande av alla gräsklippare. Vår gräsklippare hör till de tysta, den är elektrisk och snäll både mot miljön och öronen. Och man kan känna gräsdoften istället för avgaserna, bara det är värt att ha en sladd hängande efter sig. Jag har klippt av sladden bara en gång under alla dessa år som vi har haft en elektrisk gräsklippare, jag har ett system med viss ordning som gräset ska klippas, och då är sladden aldrig i vägen.

Det var en härlig sommardag med blå himmel med några vita molntussar, och vi var ute hela dagen. Äpplena börjar bli riktigt stora men än behövs några veckor innan de är helt mogna. Jag klättrade och gallrade äpplen som växer lite för tätt för att bli riktigt fina.

Putsning och ansning behövdes lite varstans i rabatterna efter den senaste tidens regniga dagar när det inte har varit så lockande att vara ute. Många av perennerna har blommat över nu, så den mesta blomprakten får ettåriga blommor, dahlior och liljor stå för. Lejongapen blommar villigt i många härliga färger, och malvan är fin både i rabatten och i vas.


Så här kan sommaren fortsätta några veckor till, tycker jag! Helt perfekt. Och efter att ha jobbat - och njutit, det är roligt med trädgård! - är det extra roligt att sätta sig på uteplatsen, grilla och ta ett glas vin. Titta på det som man åstadkommit  och äta sallad på grönsaker som man har skördat i landet ... det är livskvalitet för mig!

Hur det ser ut hos andra kan du se hos Helena på Fototriss.

27 kommentarer:

  1. Så bra att du har en miljövänlig gräsklippare!
    Din triss är mycket vacker. Sista bilden blir min favorit :)

    SvaraRadera
  2. Åh, gott med öpplen nu på hösten.
    ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  3. Riktigt fina bilder, vi sådde Malva i år men den kom aldrig så fåglarna har väl ätit upp fröna :P

    SvaraRadera
  4. Den sista bilden är magnifik!!
    O sugen på svenska äpplen blir jag.

    SvaraRadera
  5. Fina trädgårdsbilder. Det gröna i äppelbilden är oslagbar.

    /Åsa

    SvaraRadera
  6. vackra bilder i din triss1 måste säga att jag nog inte skulle klara av en elektrisk gräsklippare... hade en trimmer som var med sladd, men min man töttnade på att lappa sladden hela tiden så han skaffade mig en bensindriven röjningstrimmer...
    trevlig söndag!
    susanne

    SvaraRadera
  7. Fin triss. Det är bra när man kan vara miljövänlig på olika sätt och detta är väldigt bra om det fungerar.
    Sista bilden är helt otroligt vacker med dom klara färgerna.

    SvaraRadera
  8. Sista bilden.. Åhhh, så vacker :)

    SvaraRadera
  9. Fin beskrivning av en skön dag i trädgården - kompletterat med vackra bilder!
    Extra plus för den miljövänliga gräsklipparen!

    SvaraRadera
  10. Blir inte gräsklipparen strömförande om man klipper av sladden?
    Fina bilder från trädgården, speciellt den nedersta. Och en blå himmel som det vara några dagar sedan vi såg här i Malmö.

    SvaraRadera
  11. Härliga sommarbilder, sista bilden är jättefin!

    SvaraRadera
  12. Nydelige bilder med glade farger :)

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga sommarbilder. Äpplena ser jättegoda ut. Jag gillar det coola underifrånperspektivet på den nedersta bilden.

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt fin skärpa i dina bilder!

    Tack/Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. En sån vacker sommartriss, sista bilden är min favorit.

    SvaraRadera
  16. Visst är det livskvalité, på HÖG nivå dessutom!

    SvaraRadera
  17. Vackra bilder där min favorit blir den sista! Gillar färgerna! :O))


    ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  18. Jättefin sommartriss med underbara färger. :)

    SvaraRadera
  19. Härliga bilder alla dina.
    Fast sista bilder var något extra.

    Hoppas ni får många äpplen

    Ha det gott // Nettan

    SvaraRadera
  20. Det ser verkligen friskt och fräscht ut hos dig, vilken blomsterprakt.

    Visst är det så att det i många kvarter vaknats till liv igen. Vi fortsätter ännu att vara på ön även om vi måste åka till staden ibland som idag då vi har ärenden att uträtta under två dagar, sedan tillbaka igen.

    Tycker om dina klara och härliga färger i bilderna och att det är vackert väder kan jag verkligen se.

    SvaraRadera
  21. N'r man tittar p[ dina bilder s[ k'nns dt inte som att sommaren 'r slut. Jag har en himla massa folk runt mig som p[st[r det just nu.
    Det tror inte jag!

    SvaraRadera
  22. Så härligt att kunna plocka äpplen direkt från träden.Malvabilden var läcker. Tyvärr har min malva försvunnit. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  23. Härliga trädgårdsbilder! älskar malvan särskilt...

    Här har ett av äppelträden redan mogna äpplen. Det säger kanske en del om hur sommaren här i norr varit :-)

    SvaraRadera
  24. Vilka ljuvliga bilder på malvorna och lejongapen!

    SvaraRadera
  25. Vilken helt underbart färgstark bild på malvan - den vill jag kika på igen i vinter!

    SvaraRadera