16 februari 2012

Skapande

Montmartre i Paris har länge varit tillhåll för skapande konstnärer. Här på kullen vid den fina basilikan, Sacré-Coeur, har många kända konstnärer och artister jobbat eller hämtat inspiration från - Picasso, van Gogh, Matisse ...  Numera är dock platsen övertagen av turister och hötorgskonstnärer, skapande även det. Man kan få sin porträtt målad/avritad på några minuter och man kan köpa souvenirer i form av massproducerade tavlor. Men ändå andas platsen skaparglädje!

Tema fredag

17 kommentarer:

  1. Härligt med dessa konstnärer. Det brukade finns många i Budapest men inte nu längre undrar varför?
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk om man kunde måla ändå. Härlig bild!

    SvaraRadera
  3. ... och bilden passade verkligen in på temat! :)

    SvaraRadera
  4. För 30 år sedan besökte vi också Paris och besökte då också Montmartre. Vi köpte också en tavla som knappt hade torkat. Hade den på bussen och det var inte lätt. Tavlan är ju det vanliga motivet men i bruna färger med ett och annat inslag i rött. Ha de gott i helgen. Anita

    SvaraRadera
  5. Paris! Konst! Ja, visst! Men det häftigaste är ändå maten. Gå till en supermarket, fota allt vackert som finns.
    Din bild triggade mig, har gått på samma rue. Härligt Leena, tack!

    SvaraRadera
  6. Montmartre, du väcker minnen hos mig och längtan att få se Paris en gång till.

    SvaraRadera
  7. Platsen förknippas med skapande absolut!

    SvaraRadera
  8. Tänk om jag kunde måla på det sättet! SÅ härligt det vore!

    Ha en superfin helg!

    SvaraRadera
  9. Du har valt det som var "världens bästa" plats för skapande.

    Att placera en nolla i den tomma "ramen" var ett utmärkt tips. Ramen försvann. TACK!!

    SvaraRadera
  10. Place du Tertre, mais oui!

    Jag blev avritad där för några år sedan. Konstnären sa att jag inte behövde köpa tavlan, men det var bättre reklam för henne att rita av mig än att bara stå och vänta på någon intresserad. jag köpte inte tavlan. Den var väldigt fin, skickligt utförd, men inte lik mig ;-)

    Dessvärre kan jag inte hitta bilderna från den tjejresan - jag vet att de finns, men var!!!

    SvaraRadera
  11. Härligt med en vy från Montmartre med så starka associationer till skapande. Där gick jag i våras när jag bodde i Pigalle nedanför kullen. Dit vill jag igen.

    SvaraRadera
  12. Jag har en dröm om att få komma til Montmartre...

    SvaraRadera
  13. Verkligen fint med dessa tavlor och konstnärer.

    SvaraRadera
  14. Montmartre har verkligen långa konstnärstraditioner! När jag var väldigt ung och brann för att bli konstnär så var det förstås Paris och Montmartre som lockade! Men det blev lite annat och utbildningar i Sverige i stället.

    Min glasbild är ca 60 cm hög.

    SvaraRadera
  15. Där har jag också varit. Dottern lät sig avbildas och det blev ganska likt.

    SvaraRadera
  16. Vad kul det skulle vara att få se det här i verkligheten. Du kan vara glad som fått göra det. Fint foto till temat.

    SvaraRadera
  17. På varje Picasso går det tio miljoner amatörkluddar, antar jag.
    Fin bild till temat.

    SvaraRadera