5 maj 2011

Oväntat

Idag fick vi växterna som vi beställt från Blomqvist i Finland: ett äppelträd, en klätterros, ett sibiriskt björnbär och - ja, det som vi väntade mest på, nämligen chokladkörsbärsbusken, den kom inte. Den var slut. Oväntat och tråkigt, och vi blev rätt besvikna, den var ju det viktigaste av dem alla. Men de andra ser pigga och fina ut, och i helgen ska vi plantera dem. Så lite spännande är det i alla fall. De ska alla vara väldigt härdiga och klarar Norrlandsklimat om så behövs, och det har vi inte riktigt.

Jag gick sedan en sväng i trädgården och fotograferade allt som blommar nu. När jag sedan tittade på bilderna i datorn blev jag glatt överraskad av en blomma: bergenian. Det var helt oväntat att den var så söt på nära håll, egentligen tycker jag att den är för kompakt och stel och har den mest för bladens skull, men de enskilda blommorna är ju underbart söta! Helt oväntat!

Mera oväntat - troligtvis mer dramatiska händelser - får du se hos Sinneskatten.

18 kommentarer:

  1. Fy sjutton vad man blir besviken.
    Men den kanske är restad?

    SvaraRadera
  2. Trist när man inte får det man väntat på mest.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  3. Fy så trist! Men chokladkörsbär?! Vad är det för nåt? Får en massa oväntade tankar på choklad och körsbär... ;D

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild!!

    Jo, blåsippor är väldigt ovanliga på mina breddgrader. Detta är det enda stället jag vet om att de växer vilt :)

    Ha en fin helg! :)

    SvaraRadera
  5. Underbar bild på de vackra blommorna!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  6. Oväntat för mig att det finns något som chokladkörsbär??!!
    Ja Bergenian är oväntat vacker när man liksom skådar den nära....

    SvaraRadera
  7. Oftast ser man inte blommorna på så nära håll om man inte tar riktiga närbilder, den fulaste blomman om det nu finns några fula blommor blir hur vacker och intressant som helst när man zooma in.
    Kanonläcker bild!
    Trevlig helg och TGIF!

    SvaraRadera
  8. Ja man upptäcker mycket med närbilder;-)
    Söt blomma/Ha en skön helg

    SvaraRadera
  9. Visst är den fin, egentligen? Vi hade stora bestånd av bergenia runt huset när vi köpte det, alltsammans har vi slitit bort...
    Du kan inte få tag i chokladkörsbäret någon annanstans? Jisses, nu måste jag ju googla!

    SvaraRadera
  10. Mycket fin bild!
    Jag får nog ta mig en närmare titt på dessa när jag går till stadsträdgården nästa gång :)
    Ha en bra dag & Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Vilka spännande växter som du har beställt. Har hört att finländarna är så duktiga att ta fram härdiga plantor. Vi har en i Torneå som jag ska besöka senare men först måste några detaljer på plats.

    Jag har upptäckt så mycket oväntat när man fotat något nära och sedan kommit hem och tittat i datorn -det har jag aldrig sett? Det borde vara samma känsla för dig med den vackra blomman.

    SvaraRadera
  12. Så synd att du inte fick tag på chokladkörsbäret. Men trevligt med en trädgårdsrunda.

    Jag gick också runt här i trädgården och fotade i går, bla just bergenian som jag också tycker är lite stel men som nu lyser upp ordentligt i trädgården med sin starka färg.

    SvaraRadera
  13. Fantastisk fin bild! Nu vet jag hur bergenian ser ut. Tack och ha en skön fredag!

    SvaraRadera
  14. Ibland blir man verkligen överraskad, då man får in bilderna i datorn .. mest positivt:)

    SvaraRadera
  15. Ja, det oväntade kan vara både negativt och positivt. Hoppas det ordnar sig med växten som inte dök upp. Snygg bild.

    SvaraRadera
  16. Både bra och dåligt oväntat alltså. Den var verkligen jättefin på så nära håll. Jag tycker ofta det är så med blommor. Ju närmare man kommer ju mera oväntade och vackra saker ser man
    Sinna

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig bild du har fått till på bergenian.
    Skitsnyggt! Gillas mycket.
    Ha en mysig helg.
    Imorgon skall jag på koutsläpp och sexårs- kalas.
    Efter en sån lördag är man väl slut hahaha!!!!
    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  18. Chokladkörsbär???? Smakar dom choklad? Bilden på begenian är jättefin.

    SvaraRadera