18 maj 2011

Åktur

En minnesvärd åktur från förra sommarens semester - terrängbuss från uzbekitanska gränsen till bergen i Tadzjikistan. Bussen saknade alla bekvämligheter, det gick inte att öppna fönster och vägen var väldigt gropig. Värst var värmen, ute var det en bra bit över 30 grader och solen stekte på denna plåtburk.

Under de sex timmar som resan tog svettades vi som i bastun, och fingrarna blev skrynkliga som russin. Men vi hade rätt roligt ändå ... Det gick åt vatten och vi fick också fylla på med vätskeersättning, man svettas ju också ut salter och mineraler. Jag och min man i andra bänken.

Här har vi kommit fram till första campen och lastar ner våra grejer från taket och får lita på våra ben i fortsättningen. En olycka hade hänt: en whiskyplunta hade läckt, korken klarade inte trycket när vi kom högre upp. Det var många som sniffade på den ryggan ... :) 

Vi var glada och förväntansfulla och visste inte än hur tuff vandringen skulle bli ...

Fler åkturer hos Birgitta på Onsdagstema.

12 kommentarer:

  1. Finner inga ord - så fantastiskt!

    SvaraRadera
  2. Vilket äventyr! Ni ser ju glada ut i bussen i alla fall trots vedermödorna....

    SvaraRadera
  3. Häftigt äventyr. Undrar lite vad som lockade er till just det resmålet?

    SvaraRadera
  4. Att ta en åktur i en buss med nada bekvämligheter i hetta.. fy för. Jag har oxså gjort det, men när man når målet, då är det häftigt:) Ni hade säkert en vacker tid där uppe .. många vackra vyer:) Ni ser ju glada ut ändå, trots russinhänderna ;)

    SvaraRadera
  5. Ett äventyr på högsta nivå ;) och inga säkerhetsbälten heller ser jag.

    Ha en bra onsdag!

    SvaraRadera
  6. Jösses vilken åktur!! Vilket äventyr!! Men ni ser i alla fall väldigt glada óch nöjd ut :-)
    Sinna

    SvaraRadera
  7. Du är tuff du som prövar på ett sådan äventyr. Jag själv skulle aldrig klara av att sitta i en sådan buss så länge. :)

    SvaraRadera
  8. Vilket äventyr detta måste ha varit - härligt!

    SvaraRadera
  9. ja, det kan man verkligen kalla för äventyr! vi gjorde en liknande resa upp i bergen i mexico, men den bussen var nog lite modernare och bekvämare tror jag!
    ha en bra dag!
    susanne

    SvaraRadera
  10. Ett stort äventyr och det syns att ni har kul trots hettan och skumpandet. Låter inte som det ultimata med whisky på en vandring, törsten måste ju bli än värre.

    SvaraRadera
  11. Herre min ge.
    Denna plåtburk hade jag aldrig åkt med.
    Jag skulle få panik på studs.Det var modigt gjort och naturligtvis måste det ha varit en upplevelse.
    Härliga bilder bra blogg.
    Kramizzzz
    Mysig kväll

    SvaraRadera
  12. Den mest spännande åkturen hittills :)

    SvaraRadera