2 februari 2012

I like - Svalbard Global Seed Vault

Igår såg jag ett tv-program om Svalbard Global Seed Vault - en genbank för växter. Anläggningen som ligger i urberget kyls av ständig permafrost.

Foto lånad från Mari Tefre/Svalbard Global Seed Vault

Den innehåller frön från hela världen, och ska förhindra försvinnandet av olika växtarter om katastrofer inträffar - såväl orsakade av människor som av naturen själv. Visst är det häftigt! I like! Undrar just om jag kan skicka dit frön från mina finaste vallmon i trädgården ... ;) Fast jag tror att det fanns lite villkor på det ...

Mer om anläggningen kan du läsa bland annat här.

Torsdagstema - I like!

8 kommentarer:

  1. å jag som tyckte att jag har det kallt ...

    SvaraRadera
  2. Riktigt kallt där som det ser ut.. har du varit där och fotat? Jo men visst försök du nå dom och skicka ett prov med vallmofrö :)

    SvaraRadera
  3. Det där gillar jag också. Vilken tur att vi kan bevara frön så här. Tyvärr missade jag programmet. Kanske går det i repris.

    SvaraRadera
  4. Så häftigt, bra att man kan hitta användning för kylan!

    SvaraRadera
  5. Man riktigt känner kylan när man ser den bilden! Så fin!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt! En anläggning med frösamling för bevaring av våra växtarter. Det kände jag faktisk inte till. Hoppas den inte behöver komma till användning. Några katastrofer vill vi inte ha. Vacker bild med det iskalla blåa och ljuset. Snö var det gott om dessutom ;-)

    SvaraRadera
  7. Inte nog med att det är roligt och inspirerande att surfa runt och titta på alla fina bloggbilder det är lärorikt dessutom. Det här hade jag inte en susning om och blir ganska impad av initiativet.

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att det finns! där kan man prata om snö och kyla. Ha dé!

    SvaraRadera