29 juli 2011

Veckans fönster

Denna vecka fick vi välja ett valfritt fönster. Jag visar ett fönster från Inkaleden i Peru. Vi har vandrat stigen som syns i fönstret, till en gammal inkafästning. Utmed Inkaleden finns flera fästningar som är förvånansvärt väl bevarade med tanke på att området är drabbat av många jordbävningar. De har fungerat som något slags värdshus och lager, utöver sin militära betydelse som vaktposter.

Här var vi nästan framme vid vårt slutmål Machu Picchu. Nästa morgon gick vi upp klockan fyra för att vara vid Inti Punku (Solporten) och se solen gå upp över Machu Picchu. En oförglömlig syn!

Fler fönster hos Susanne på Veckans fönster.

15 kommentarer:

  1. Åh, har du varit där! Så fantastiskt! Det är ett av mina önskeresmål, som jag börjar tro att jag aldrig någonsin kommer till.

    Och vilken underbar bild med det här stenfönstret och utsikten genom det.

    SvaraRadera
  2. Men vars försvann min kommentar...
    inte bra uppkoppling i fjällen.
    Men jag skrev att det måste vara en himla upplevelse...
    underbart....lite avis.

    SvaraRadera
  3. Din vackra bild från Inkaleden väcker fantastiska minnen till liv hos mig. Jag kommer ihåg att jag vid Intu Pinku på Machu Picchu stod och tittade, inte på soluppgången, utan på en fantastisk regnbåge...nedanför mig.

    SvaraRadera
  4. Himmel jag tappar andan..så vackert så sagolikt fint. Du det måste ha varit en upplevelse..ett minne för livet.

    SvaraRadera
  5. Ååh, jag får inte luft... så underbart! Det kanske var svårt för dig också live? ;) Jag åkte visserligen tåg istf att vandra eftersom jag hade hög feber men utsikten är breathtaking oavsett vilket. Vacker bild!

    SvaraRadera
  6. Det var en svindlande utsikt från ditt fönster. Snyggt.

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt! Vilka vyer ut över bergen. :-)
    Tror aldrig jag själv kommer dit. Men redan på mellanstadiet när vi via geografi och historia berörde Machu Piccho fick jag en längtan att besöka stället (det var många år sedan!).
    Måste ha varit kul, eller snarare spännande och intressant.

    SvaraRadera
  8. Underbar bild och vilken fantastisk utsikt!
    Jag förstår att det blev ett minne för livet!
    Och den soluppgången .. o la la!

    SvaraRadera
  9. Wow! Har varit i trakten (Machu Picchu) men oj så länge sen. Mer dramatiskt landskap är svårt att hitta!

    SvaraRadera
  10. Oj, vilken bild! Och vilken fantastsisk upplevelse att ha varit där...!

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt det måste att uppleva detta!

    SvaraRadera
  12. Makalöst vackert och spännande!
    Ett ställe som jag skulle älska att besöka!

    SvaraRadera
  13. Vilket underbart fönster!! Har hört så mycket om Peru och dessa vandringsleder från en vän som åker dit i princip varje år. Blir lite sugen att själv besöka Peru när jag hör henne och ser bilder därifrån. Kanske en dag?!

    SvaraRadera
  14. Det kan man verkligen kalla ett fönster med utsikt!

    SvaraRadera