7 september 2013

Veckans fönster - skräckfyllt

Alla minns väl boken och filmen Ringaren i Notre Dame? Victor Hugo fick verkligen till en riktig rysare om den vanskapte Quasimodo som räddar den vackra Esmeralda som anklagas för häxeri. Förskräckligt och även romantiskt, även om det inte var någon Skönheten och Odjuret - Quasimodo blev kär i Esmeralda men hon älskade en annan ... Jag såg filmen för länge sedan och kommer fortfarande ihåg hur de sprang och gömde sig i denna mäktiga kyrka. Så för mig är det den berättelsen som kommer först upp i huvudet när jag ser Notre Dame, och jag kan tänka mig ett par som spanar från fönstren, rädda och beredda att fly ...

Veckans fönster

7 kommentarer:

  1. Ja huaaa den filmen är läskig. Tänk att gå förbi där sent en kväll och all belysning är släkt både inne och utanför....

    SvaraRadera
  2. Den historiska anknytningen och Victor Hugos historia är ju onekligen förskräckligt. Sen är det ju förfärligt att Notre Dame lutar tom mer än tornet i Pisa, man blir ju helt förskräckt!

    SvaraRadera
  3. Den kyrkobyggnaden är nog för väldigt många förknippad med en skräckfylld klassisk berättelse.

    SvaraRadera
  4. Åh men hallå..jag bara älskar Paris..ditt bidrag är ju briljant.

    Montparnasse när det är som allra bäst.

    SvaraRadera
  5. Riktigt fyndigt, Leena! Jag har sett filmen för många år sedan och vill gärna läsa boken också... nån gång. Tänkte läsa Samhällets olycksbarn först, blev inspirerad av musikalen. :)

    SvaraRadera