19 mars 2012

Veckans hus - trappräcke

Trappräcken - både inom- och utomhus. Borde ju vara hur lätt som helst. Tydligen har jag dock inte fotat så mycket trappor men några hittade jag, alla utomhus.

Min systers sommarstuga i Finland. Den branta trappan i naturträ leder ner till sjön. Och räckena är förstås också naturliga.

En trappa med enkelt räcke i Cinque terre. Jag föll för de vackra krukorna, ihop med stenarna. Trappräcket är ju inte så speciellt vackert.

Enklaste enkla räcke, också i Cinque terre. Gatorna i de små städerna bestod mest av trappor och då hade man god hjälp av smidesräcket på sidan.

I Cinque terre fanns det mycket trappor, även denna är därifrån. Repräcken vid bergsväggen vid havet.

Lite pampigare trappa på vårt hotell i Normandie. Hotellvärden var väldigt tjänstvillig men alltid på språng, han påminde mycket av Basil i Pang i Bygget. Underhuggarna visste sin plats, på frukosten hade var och en sin speciella uppgift. När vi checkade ut därifrån fick vi med oss en souvenir - två flaskor lokalt cider.

Fler räcken hos Hedwig på Veckans hus.

9 kommentarer:

  1. Har finns det trappräcke i flera olika material.
    Tycker mest om din syrras räcke av naturträ.
    ha en bra fotodag!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina exempel du samlat ihop, helt ovetandes ;-) jag har faktiskt ett väldigt snyggt räcke från Cinque terre men det spar jag till en annan gång.

    Normandie längtar jag till, har hyrt hus där till sommaren ... med finfint trappräcke ...

    SvaraRadera
  3. Så snyggt! Din systers stuga verkar vara riktigt fin, och snyggaste trappan har den! Coola krukor på andra bilden, men hur gör de om de vill plantera om växterna? :)
    Ha en fin vecka! :)

    SvaraRadera
  4. Fina räcken i vackra miljöer. Kul att se de olika fotona! Ha dé!

    SvaraRadera
  5. Repräcke på en trappa längs en bergsvägg - jag tror inte jag hade känt mig trygg där.
    Kul att du i alla fall hade många olika typer av räcken och alla verkar ju så rätta just där de är.
    Hotellet i Normandie ser verkligen inbjudande ut.
    Men självklart kryper trappan/räcket med finskt naturligt trä ända in i hjärteroten.

    SvaraRadera
  6. Härligt räcke vid din systers stuga. Håller med Hedwig om att jag hade fått svindel av repräckena. Fina bilder från inspirerande miljöer!

    SvaraRadera
  7. Många olika räcken i olika material... det mest robusta är förstås det hos din syster. Tror inte jag haft modet att lita på repräcket vid berget - hu!
    Du har rätt - krukorna är fantastiska!
    Normandie verkar spännande - kanske kommer jag dit någon gång :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. Spännande samling och trevlig blogg för övrigt! Hit vill jag komma tillbaka!

    SvaraRadera
  9. Vackert med räcke i naturträ. Intressant med repräcket. Passar bra in i miljö, men jag vet inte om jag hade vågat gå där. Det ser i och för sig ut som om räcket är i trä längre upp, men särskilt stabilt tycker jag inte att det ser ut. Det må vara ett enkelt räcke på tredje bilden, men vilken underbar miljö. Och så snyggt fotat!

    SvaraRadera