6 mars 2012

Veckans hus - bastu

Jag är uppvuxen med bastu. Jag har till och med bott i bastu i början av mitt liv eftersom jag föddes det år som mina föräldrar byggde sitt hus. Men först byggde de bastu och bodde i den, med sina då fyra barn ...

Men i vårt hus nu har vi ingen bastu, tyvärr. Vi har haft planer många gånger men det fanns ingen riktigt bra plats. Efter många år fick vi mer förrådsutrymme i källaren när vi bytte till bergvärme och slapp oljetanken, och då skulle vi fått plats för bastun och spaavdelningen ... men på något vis hade vi vuxit ifrån det och det verkar inte bli något. Men man kan aldrig veta!

Finska föreningens bastu här i Taberg (eller egentligen Norrahammar men det är "vår" sjö). Den är helt nybyggd och modern. Stockarna kom från Finland i färdig byggsats. Med utsikt mot sjön från såväl dam- som herrbastun. Det går att hyra hela bastun så om vi blir riktigt sugna på bastubad så får vi väl göra det ...

Bastun skymtar vid sjökanten, här fortfarande naturfärgad. Bilden tagen från vårt traditionella kubbspel på nyårsafton på isen på andra sidan av den lilla sjön. Därifrån kan vi se hur bastubadarna hoppar i isvaken vid bryggan ...

Här den gamla lilla bastun som den nya bastun ersätter. Den byggdes redan på 50-talet. Den var vedeldad, med en enkel brygga till vattnet. Någon satte eld på den i april 2009, och fortfarande har man inte kunnat bevisa vilka de var även om det finns misstankar. Året innan blev bastun utsedd som Sveriges bästa, med mjuk fin värme.

Min systers strandbastu i norra Finland. Den stora bryggan leder rakt ner i sjön. Bastun är vedeldad och vattnet pumpas från sjön till stora behållare som man sedan kan skopa upp ur i mindre kärl för att tvätta sig. Varmvattnet värms över den vedeldade bastuugnen, och det är mysigt att sitta och lyssna när elden sprakar. Dusch finns inte men vattnet är underbart mjukt! Och här får man alltid björkris till. Utöver själva bastun finns ett litet tvättrum och en bastukammare där man även kan övernatta.

Bastun i väntan på sommaren. På vintern används den inte, istället finns en annan bastu i huset. Naturligtvis!

Mer om bastu hos Hedwig på Veckans hus.

8 kommentarer:

  1. Då är nog du den första jag hört talas om som bott i en bastu :)
    Så märkligt, varför skulle man sätta eld på en bastu?? Såvida det inte var ett misstag förståss. Din systers bastu ser riktigt trevlig ut :)
    Ha det fint! :)

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du kunde bekräfta med egen erfarenhet att så gjorde man - bodde i bastun medan man byggde huset. Och det där med egen bastu nu - jag håller med - man har liksom vuxit ifrån det, efter alla år utan. Numera har jag också svårt att få luft i hettan och måste ut i tvättrummet och andas ganska ofta. Men skönt är det att bada bastu, man behöver ju inte ha över +100.
    Sen är ju värmen olika beroende på om det är en torr eller våt bastu. Det skrev jag inget om, får bli i resumén.

    SvaraRadera
  3. En bastukultur av stora mått! Och så fina exempel du visar! Ja, bygger man ett helt hus för bastubad så visar det onekligen hur stor plats badandet tar i traditionen! Exotiskt på många sätt.

    SvaraRadera
  4. hej leena! ja för en finne e ju bastun nog ett måste! vi sätter bastun på två tre gånger i veckan, vi har elbastu, sku den va vedeldad bleve det väl inte lika ofta gissar jag...
    himmel vilken fin katt dendär sibiriska skogskatten!! jag har alltid trott att det är maine coon jag vill ha flera stycken av, men efter att ha googlat massor om katter denna vår (vet inte varifrån denna obsession har kommit) så återkommer jag gång på gång till de där sibirerna... kanske blir det sådana istället =)
    ha en trevlig helg!

    susanne

    SvaraRadera
  5. Jag tror bestämt att du är på bushumör! Kan trösta dig med att jag blir svimfärdig även i badkaret, så den finska sisun kan du behålla ;-)

    Ska se om jag kan hitta någon som vill smuggla in en kamera i en bastuklubb, du verkar allt lite nyfiken ...

    Ha nu en skön helg, själv har jag varit och laddat ett galleri för två veckors utställning. Vernissage imorgon och jag är TRÖTT!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina foton på olika bastur. (Bastu i plural känns konstigt) Sista kortet är som ett riktigt julkort. Kan se tomten rulla i snön bakom knuten. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  7. Vilka fina exempel du visar. Det var länge sedan jag badade bastu. Förr gjorde jag det i samband med att jag gick och simmade i badhus. Idag tycker jag att en bastu ska ligga vid vatten. För mig är det numera hela poängen att kunna slänga sig "i sjön" efteråt. När jag ser sista bilden så kommer jag att tänka på en fjällstuga vi hyrde en gång. Där badade vi bastu och slängde oss i snön efteråt...

    SvaraRadera
  8. Väldigt fina bilder - både sommar och vinter!
    Är ju ingen bastuälskare precis, men de ser väldigt mysiga ut :)

    SvaraRadera