7 november 2011

Veckans hus - passage mellan hus

Först visar jag två passager i Italien, de är rätt lika men i två helt olika miljöer. Den första är på en sidogata i mäktiga Rom, den andra i lilla Corniglia på berget ovanför italienska Rivieran.



Nästa är från Paris, och här måste jag erkänna att det inte är passagen som jag egentligen har fotat. Men den är med i bilden så ...

Jag slutar i Jönköping. Inte heller här är passagen huvudmotivet ... :) Huset är den nya domstolsbyggnaden i Jönköping, med inflyttning 1 oktober 2011. Bilden är från i våras då den inte var färdig ännu. Passagen till gamla häktet - röda tegelbyggnaden - skymtar i undre högra hörnet. Det är Norrporten som har stått för uppförandet och lite roligt var det att se deras stora skylt "Lokaler att längta till" framför häktet ... Men domstoslbyggnaden är väldigt vacker när den blänker vid Munksjöns strand, på västra kajen.

Fler passager finns att beskåda hos Hedwig på Veckans hus.

10 kommentarer:

  1. De italienska övergångarna ser jag, men Paris - där ser jag ingen ...
    Äsch, hur som haver - kul att se olika stadsmiljöer och hur man gör.

    SvaraRadera
  2. Övre bilden är helt underbar. Den skulle jag kunna tänka mig ha för att måla en tavla. Vackra färger och ett härligt djup. Ha dé!

    SvaraRadera
  3. De första bilderna är verkligen fina och visar mysiga miljöer. Jag hade klarat mig bra utan den sista som stör bort den mysiga stämning som du byggt upp.
    Men jag är kanske överkänslig för just kriminalvårdsbyggnader, dock inte för att jag suttit inlåst där...

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder, de två översta från Italien gör att jag önskar att jag var där just nu :-).

    Tänk att mitt i en pulserande storstad kan man hitta lugna små bakgator som inger en helt annan känsla! Rom och Paris är två av mina drömmars städer...

    Ha en fin vecka!

    Kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  5. Den andra passagen som leder rätt ut i vattnet var riktigt häftigt tyckte jag...
    du har alltid så fina foton från era resor att lägga upp på veckans hus....
    jag reser alldeles för lite...
    fjällen har så få byggnadsverk....
    men kanske kommer kapell eller lappkåta nångång...

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  6. Oj, vad snabb du är! Fina passager du visar, speciellt de från Italien.
    Nu blir det till att gräva i arkiven igen ...

    SvaraRadera
  7. Första bilden är jättefin! Och så tyckte jag du hade en rolig "story" på den sista, "lokaler att längta till..." :)

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder... tänk så mycket vackert det finns att se här i världen!

    SvaraRadera
  9. Passagen från Italien är underbar i färgen. Roligt att se bilder från olika delar av världen.

    SvaraRadera
  10. Åh, vilka härliga miljöer du visar! Den i Paris känner jag igen. Tror att jag gått ner för just den backen.

    SvaraRadera