13 april 2011

Övertagen

Vid motorvägen i Huskvarna står jätten Vist och håller i en grästuva - ja, en stor grästuva är det, gropen efter tuvan vattenfylldes och blev sjön Unden. Grästuvan slängde Vist in i Vättern för att ta över sin fru Vista som inte orkade hoppa över sjön utan behövde något att mellanlanda på. De hade varit på fest på östgötasidan och hon hade blivit lite vinglig. Grästuvan blev ön Visingsö och Vist kunde ta hem sin fru över sjön ... Detta hände för länge sedan ...

Skulpturen är gjord av Calle Örnemark av övertagen plank då Roddarnas hus som fanns på denna plats revs.

Onsdagstema hos Birgitta kan du se andra tolkningar på övertagen.

12 kommentarer:

  1. Kul att se gubben på lite närmare håll än när man sveper förbi på E4:an.
    Han verkar vara nymålad.

    SvaraRadera
  2. Aha - är det så berättelsen går! Den ska jag berätta för yngste sonen när vi far förbi i helgen!

    SvaraRadera
  3. Kul info som kan va bra att veta.. hade inte en susning :)
    Träbyggnaden är ganska så festlig, tycker jag:)

    SvaraRadera
  4. åh härligt med en liten historia till ditt foto...
    har aldrig sett jätten jag, men vem vet, kanske tar man sig en tur söderut i sommar...
    *S*
    Bra tolkning och läckert foto.....

    SvaraRadera
  5. Bra tolkning Leena och trevligt att du berättar även historian om våran kära Jätten Vist, så det inte är bara vi i bygden som vet.
    Nu fick jag hemlängtan!

    SvaraRadera
  6. Morrn.

    Den har stått i många år, tror jag....

    Kul att se den på närmare håll.

    Ha de bra.

    Hasse A

    SvaraRadera
  7. Ja den har man ju åkt förbi några ggr på väg ner mot Europa, den ser nymålad och fin ut på din bild;-)
    Ha en bra dag;-)

    SvaraRadera
  8. Ja, honom har jag både sett och plåtat (nån gång på 80-talet). Han är verkligen enorm!

    SvaraRadera
  9. Men tack för den förklaringen....för den har även jag åkt förbi många gånger....var den inte omdiskuterad denna "skulptur"? Eller kommer jag ihåg fel....

    SvaraRadera
  10. Ja tänk.. har åkt förbi statyn så många gånger men aldrig funderat på vem som gjorde den. Nu vet jag. Tack:-)))

    SvaraRadera
  11. Jag kände inte heller till berättelsen om Vist. Däremot har jag varit på den vackra ön Visingsö för många år sen och besökte en stor trädgård där minns jag.

    Tack för din kommentar hos mig.

    SvaraRadera
  12. På liknande sätt har Ven bildats :)
    Kul tolkning!

    SvaraRadera