21 maj 2015

I like - Törnrosas kjortel

Törnrosas kjortel är en favorit men jag har också blivit så besviken på den. Denna bild är från 2013 när jag hade två stora amplar med långa rankor som blommade hela sommaren. Sådda från frö, hur lätt som helst ... Den var nästan det finaste som fanns på den sidan av trädgården.

Förra året sådde jag i två omgångar, både egna frön och köpta. Inget grodde.

Men skam den som ger sig. Jag sådde i år igen, och det grodde! Nu har jag planterat en planta i en kruka för att den ska slingra sig uppåt växtstödet, och om man tittar noga så ser man ett par små röda "kjolar" som svävar i luften.

Det konstiga med årets plantor är att de andra plantorna har inte samma växtsätt alls, de liknar nästan små björkar med rätt styv stam. Och de har inte fått blomknoppar heller ... får se vad det blir av dem. Men denna planta ser ut som den ska i alla fall, och jag tror att det kommer att bli så fint när den blommar ordentligt. Blommorna under är frösådda snöflingor och grusnejlikor, och än så länge står krukan på vår inglasade uteplats.

9 kommentarer:

  1. Det kommer att bli väldigt vackert i krukan när allt blommar! Naturen är nyckfull men det är lite är lite av tjusningen med trädgårdsodlingen! Lycka till med Törnrosas kjortel, den är så vacker!

    SvaraRadera
  2. Nydeleg plante.
    Vona du får den til denne sommaren også.

    SvaraRadera
  3. Jättefin blomma. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Så jättefin! Håller tummarna att den tar sig!

    SvaraRadera
  5. Tålamod lönar sig alltså? :) Skönt att höra!

    SvaraRadera
  6. JA att så direkt från frö är något jag sällan försöker mig på, men blomman på översta bilden var ju riktigt fin :)

    SvaraRadera
  7. Den var grann den. Bedårande grann

    SvaraRadera
  8. Den på bilden från förr var ju så fin. Har inte sett många så fina. Är ingen älskare av den och det är nog för jag har inte direkt någon bra plats till den. Mina plantor växer de med men är inte lika stora som dina grusnejlikor. Lavendeln den blommar andra gången nu. Har klippt ner den en gång så den börjar bli kraftig nu. Det går sakta med allt ( bra med) Nu när det är så kyligt. Jag har mina krukor ute varje natt, ikväll har jag lagt över några och hoppas att det inte ska bli för kallt. Har du lust kan du ju leta dig hit. Du är så välkommen!
    Önskar dig en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  9. Något jag också borde prova på alltså. Din första bild retar ju aptiten lite ...

    SvaraRadera