2 juli 2013

Sommaraktivitet

Vårt nya växthus är det som denna sommar kretsar kring. Vi håller på att göra det sista omkring - tar bort gräs och ska göra grusgård istället.

Inne i växthuset är det rena djungeln. Det blev nog lite för många plantor. ... Men gott är det! Tomater och chili har vi skördat sedan länge, nu kommer gurkorna och physalisen. Något som växer bra och blommar vackert är auberginer. Men inte en enda frukt! Vilken sort har ni som lyckas? Även gojibären växer utan att producera några bär.

Tisdagstema

15 kommentarer:

  1. Vilken lyx med ett eget växthus! Egenodlade tomater brukar vara jättegoda, mycket smakrikare än de som finns att köpa i plasttråg! Njut allt vad du kan av det goda du odlar!

    SvaraRadera
  2. Vilket snyggt växthus!!Skulle vara värt ett studiebesök.

    SvaraRadera
  3. Heldige du.
    Deilig sommeraktivitet.
    Ha en fin dag.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/07/02/sommeraktivitet/

    SvaraRadera
  4. Dejligt med et drivhus, ville gerne have et jeg kunne sidde inde i og drive den af ;-)

    SvaraRadera
  5. No on teillä ihanat tomatit.
    Kasvihuone on kyllä hyvä kun sieltä saa paljon aikasemmin kaikkea valmistumaan.

    Kaikkea hyvää.

    SvaraRadera
  6. Vilket fint växthus. Förstår att ni har mycket aktivitet runt det. Roligt att odla sina egna grödor.

    SvaraRadera
  7. Åh ett sådan önskar jag att jag hade. Nu får jag njuta av andras istället och det går ju det med. Hoppas du visar en helbild när allt är klart.

    SvaraRadera
  8. Och så doftar det ju så himlans gott att få stoppa huvudet in i ett växthus, när jag ser fotot av dina tomater så känner jag också doften, du är en hejare på att odla.

    Tjingelingen från Rantamor i fjällen.

    SvaraRadera
  9. Vilket vackert växthus !! Är total nybörjare när det gäller att odla i växthus. Maken byggde ett åt mig i somras som han tycke att jag kunde pyssla med så tog han hand om blommorna ute på terrassen. Haha.. visst blev det några tomater men även en otrolig djungel. I år har jag sått lite glesare och håller mig än så länge till tomater och persilja. De är ju inte så svåra. Chili hade vi ute förra året men de gick inte att äta. Ja, om man inte är eldslukare vill säga ;-)

    SvaraRadera
  10. Oj så snyggt det ser ut, växthuset! Jag har aldrig odlat gojibär, men aubergin har jag haft en sommar. De blommade och frukt blev det, det var nån form av miniaubergin.

    Det vanligaste "felet" när en växt blommar utan att ge frukt är pollineringen, tror jag. I ett växthus är det ju sällan insekter som flyger omkring och gör jobbet... Då kan man måsta hjälpa naturen på traven. I vissa fall hjälper det att bara ruska om plantan lite lätt så pollenet släpper. Jag vet att med vissa chilisorter, exempelvis, kan man ta en liten pensel och pollinera för hand (googlar man på det så finns det nog en massa utförliga beskrivningar av hur man gör på nätet). Ett annat knep är att bara knäppa lite lätt med fingret på en blomma så att pollenet sprids.

    Ha det fint & lycka till! :)

    SvaraRadera
  11. Vandrade i Cinque Terra sommaren -13 bodde i Bonasolla -fantastiska vandringar. Törnrosas kjol som du har på bild i inlägget innan är enorm. Jag har en som klättrar uppåt skulle kanske låta den växa neråt.

    SvaraRadera
  12. No onpa hieno kasvihuone! Ne kasvit joista kysyt ei ole mulle aavistustakaan että mitä lajia kannattaa kasvattaa ja mitä ei. Minulla on ainoastaan tomaatteja, kurkku, melonikurkku chili jag paprika. Tomaatit alkavat kypsyä vasta nyt, kun taas om kurkuista nautittu jo kuukauden.
    Kysyit siitä keltaisesta kukasta:
    Se on Oenothera fruticosa 'Sonnenwende', gullnattljus ruotsiksi en tiedä sumalaista nimeä.Tämä sortti ei leviä.
    Sinulla on ehkä Oenothera biennis (kopioi lenkki niin näet että stemmaako) http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/nattljus
    /Anja

    SvaraRadera
  13. Så underbart att ni kan njuta så av ert växthus! Det ser så fint ut! Vi är på planeringsstadiet av ett växthus, ett hemmabygge med träreglar och kanalplast. Det blir spännande ett spännande projekt!
    Fortsätt njut av sommaren.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Vilken vacker dörr! verkligen annorlunda!

    /Kitty, Finland.

    SvaraRadera