16 maj 2013

Månadens favoritväxt - maj 2013

Äntligen har jag kungsängsliljor! Jag satte en hel del Fritallaria Meleagris i nya rabatten under körsbärsbusken i höstas och de kommer jättefint.

Jag älskar de små spröda men förvånansvärt starka klockorna med rutmönster, och de tunna fina stjälkarna. För några dagar sedan klippte jag gräset och var lite vårdslös med sladden till klipparen, den bröt av flera liljor innan jag märkte att den hade genat över rabatten. Fy på mig!


Rabatten är fortfarande kal under liljorna, jag ska plantera något som grönskar nu och blommar när de små rutiga underverken har gjort sitt. Det finns redan en del, bland annat blodnäva och kaukasisk forgätmigej som jag hoppas ska sprida sig.

Färgen varierar från vitt till mörkt purpur med rutmönster på alla. I bakgrunden syns en pinne som markerar en "trygg" plats där det inte finns något nu och där jag kan plantera något lite större.

Kungsängsliljan har länge varit på min önskelista och det är nästan märkligt att jag inte har skaffat den tidigare. Men nu har jag den, och den är en klar favorit vid denna tid!

Länksamling med månadens favoritväxt

5 kommentarer:

  1. Mina ville inte återkomma, jag fick bara njuta av dem några få år. De fattade väl inte att de var landskapsblomma och skulle frodas hos mig! Hoppas att dina trivs där du satt dem!

    SvaraRadera
  2. Min favorit i maj också!
    Den är sååååååå cooooooooool, den blomman.
    En fin fredag och skön helg önskar EvaLinnea

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att de kom upp så fint. En dag ska jag också ge mig på att sätta ett gäng att njuta av, de är så väldigt vackra!

    SvaraRadera
  4. underbart vackra små klockor
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  5. De är verkligen underbara med sina vackra klocklika blommor och det späda växtsättet! En fin favoritväxt!/ Kram Titti

    SvaraRadera