18 januari 2013

Veckans fönster - filmatiserat

Säg Fontana di Trevi och de flesta tänker på filmen La Dolce Vita och Anita Ekberg som plaskade runt i den. Och då blev nog några av fönstren i byggnaden bakom också filmatiserade, skulle jag tro.

Lite kuriosa: När Marcello Mastroianni, som var den manliga huvudrollsinnehavaren i filmen, dog 1996 stängdes fontänen av och sveptes i svart. Och att bada i Fontana di Trevi får du glömma - det är förbjudet numera. Men släng gärna en slant i den, då är det säkert att du får komma till Rom igen :)

Fler filmatiserade fönster kan du se hos Susannes Veckans fönster.

16 kommentarer:

  1. Perfekt tolkat och majestätisk fontän!

    Trevlig helg/SoF

    SvaraRadera
  2. Ahhh, kult så det skriker om det. Vem minns inte den klassiska scenen med Anita Ekberg :0)

    SvaraRadera
  3. Ja, de är ju verkligen filmatiserade...eller åtminstonde filmade. Mem det här är ju verkligen en filmklassiker!

    SvaraRadera
  4. En bild från Rom är alltid lika välkommen! Men visst var det bättre förr när man fick bada i fontänen ;)

    SvaraRadera
  5. Vackert ställe det där ,har aldrig varit dit men kanske någongång ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  6. Hade inte böterna varit så höga hade jag badat där också. Italien!

    SvaraRadera
  7. Absolut har det filmats en hel del vid Fontana di Trevi, det tänkte jag direkt jag såg bilden att det var ett passande val - och dessutom från ett land jag verkligen gillar. :)

    Trots att jag varit i Rom ett flertal gånger har jag faktiskt aldrig kastat någon slant i Fontana di Trevi.

    SvaraRadera
  8. Härligt! Tänk att jag också funderade på Fontana di Trevi och Anita Ekberg när jag skulle komma på en lösning till veckans tema!

    SvaraRadera
  9. Fin bild och man lär sig alltid nått nytt! Tack:) Har en mysig helg!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  10. Ja, tänk vilket rabalder det var runt den scenen på den tiden. Fontänen har för alltid en plats i filmhistorien.

    SvaraRadera
  11. Himmel..den finns nästan ingenting bättre där ute i Europa än Fontana..jag är helt betagen i just den platsen. Att sitta där och titta på folk är makalöst. Och du mina slantar har trillat i där mååånga gånger.

    SvaraRadera
  12. Underbart! Jag var i Rom och besökte den här fontänen på 80-talet när jag var ute på tågluffning. Kastade mynt här, vilket ju ska innebära att man ska återvända. Hittills har det inte hänt...men snart hoppas jag!

    SvaraRadera
  13. Så många fina bilder du har i flera av dina inlägg. Kul att se och jag lär mig en hel del också.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  14. Tack för att du besökte min blog. Har suttit och tittat lite bakåt i dit. Många vackra bilder. Vi köpte för inte så långe sen en DVD box med gamla klassiker och satt och tittade bl.a. även på La dolce vita igen.
    Önskar dig en fin söndag
    Anje

    SvaraRadera
  15. Perfekt, Leena! Jag bara väntar på att slanten ska ge önskad effekt. ;)

    SvaraRadera