13 december 2012

Min favoritblomma

Min favoritblomma? Jag måste erkänna att det varierar med tiden, från vårens första blommor till de sista kämparna på hösten. Så denna gång visar jag några av klematisarna som jag har, de är en av mina favoriter, och de finns hela sommaren - från de tidiga alpklematisarna till de stora praktfulla klematisarna på hösten. Och alpklematisen är vacker även på vintern med de tuffa fröställningarna. Det är stor variation på blommorna, stora som små, i alla färger. Fast jag har mest blå, lila och vita. Jag har sett en vacker eldröd klematis, den är jag lite sugen på ...

Detta tema skulle vi kunna ha ofta, och få olika resultat varje gång. Vill du se vad andra har för favoriter just nu, kika in på Blommig fredag!

24 kommentarer:

  1. Ja de är fina de..håller med dig det är svårt att välja.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Så många fina bilder på klematis! Visst är det svårt att välja när det finns så mycket underbart! Trevlig helg!/Titti

    SvaraRadera
  3. Visst är det svårt att välja...ditt val är dock helt underbart...=)
    Tack för ögongodiset...!!!

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Klematiser är superfina..när de "sköter" sig!! Jag har tyvärr ett par som nästan får "vissnesjuka" och vet inte riktigt vad jag ska göra för att slippa det!?

    Hur som... den eldröda hade ju varit intressant att se! Låter underbar...

    Trevlig fredag :)

    SvaraRadera
  5. Ja, nog är dom vackra och en klar favorit här också :)

    SvaraRadera
  6. Mmmmmm så många vackra skönheter. Jag håller med dig om att favoriterna växlar och det är svårt att bara välja en.
    Må så gott.

    SvaraRadera
  7. En av mina favoriter också.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Så många vackra klematis du har!
    En riktig favoritblomma.
    Ha en fin fredag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Klematisarna jaaa. Tror jag har 15 olika, så nog tillhör de mina favoriter också.
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Jättefint collage! Bra val, dom hör till mina favoriter också.
    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  11. Åhh jättefina bilder och bra val.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder! Visst finns det hur många fina clematis som helst:-) Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  13. Jätte bra val! Visst skulle resultatet bli olika om temat skulle komma ofta:) Alla växter ha ju sitt. Klematis har blivit ett av alla mina. Fint collage!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Ett bra och vackert val.Men visst är det svårt att välja.
    Ha en fin helg.Gunsan.

    SvaraRadera
  15. Ja absolut, klematis är en av de vackraste klättrarna. Det stora utbudet gör också att man nästan kan börja samla på dem, tänk så många färger och former det finns. Ha det bra! /Maria

    SvaraRadera
  16. Helt fantastiska bilder! Klematis är verkligen en härlig växt. Håller precis på att utöka min lilla, lilla samlig så dina tips mottages tacksamt! :)
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  17. Helt underbara clematis! De är också bland favoriterna i min trädgård, men har en tendens att blåsa sönder här vid kusten. Ha en fin weekend.

    SvaraRadera
  18. Ja Klematis är ju oxå en favorit!!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  19. Tänk vad fina klematis är .Dina är underbara. Tyvärr växer mina dåligt hos mig förutom Paul Farges ( ha ha kom inte på det andra namnet just nu ).

    Kram

    SvaraRadera
  20. Bilderna på dina Klematis är verkligen vackra! Jag har ännu inte planterat min första Klematis, men jag kommer nog att göra det i sommar.
    Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera
  21. fina bilder på både din och andras favoritblomma.
    det är så bra för det finns så många olika och som blommar vid olika tider så den kan vara en långvarig favorit.
    ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  22. Håller med om att det alltid finns favoriter i trädgården. Bra idé att ha ett stående tema, kanske en gång i månaden.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  23. Åhå, kommer du ihåg vad den eldröda klematisen heter? :-)

    SvaraRadera
  24. Så vackra!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera