13 september 2012

I like: ringblommor

En av mina favoritblommor i trädgården - trots att den går i gult! - är ringblomman. Jag slänger lite frön i odlingslådorna bland sallad och lök, och de kommer upp, lyser som små solar och tål alla väder. I början åt rådjuren upp dem men på senare tid har vi fått behålla dem. De gör att odlingslådorna fortfarande ser fina ut, trots att många av salladssorterna har förvuxit, bönorna ruttnat och lökens blad blivit sladdriga slamsor. Och det har kommit upp ringblommor i odlingslådor där jag inte sådde dem heller, de är helt enkelt frösådda från förra årets ringblommor som växte där. I like!

Torsdagstema I like


12 kommentarer:

  1. Ringblommor är fina, men luktar lite mysko.

    SvaraRadera
  2. Ja visst är dom fina, köpte en fröpåse till mor så nu har hon hela balkongen full;-)
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  3. Förstår (av din text) att du inte heller är så svag för gult.
    Men jag tycker att det var en strålande idé att slänga ut lite frön i odlingslådorna - det piggar ju helt klart upp!
    Hade jag haft några sådana lådor så hade jag lånat din idé direkt. :)

    Glad torsdag

    SvaraRadera
  4. Ja Ringblommor är vackra!!!

    SvaraRadera
  5. Visst är de fina även när de börjar vissna. Jag behöver inte så för de kommer ändå. Ha de gott.

    SvaraRadera
  6. Gillar också ringblommor! Fin bild!

    SvaraRadera
  7. De tillhör mina favoriter. Det dyker alltid upp en bild hos mig när det gäller dessa skönheter. Det var den första blomman jag hade. Jag var inte mer än två år och de växte på taket till jordkällaren. Jag satt och beundrade den varje dag. Det är min absoluta favorit.

    SvaraRadera
  8. Ditt foto är fantastiskt vackert och läckert med bokeh, så där härligt suddigt och en skarp ringblomma.
    Ringblommor är vackra och lyser upp. Jag brukade slänga lite frön bland lavendeln. Lila och orange gillar jag tillsammans.
    Ha en bra dag/ Kram

    SvaraRadera
  9. Oj, vilken fantastisk bild! Helt underbart vacker:)
    Bloggkram!

    SvaraRadera
  10. Calendula er fin i salater.
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/09/13/sa-liker-jeg-fortsatt-stoffer/

    SvaraRadera
  11. Jag gillar också ringblommor! Som små solar i rabatterna när annat vissnat för länge sedan...

    SvaraRadera