17 februari 2012

Gammaldags

Jag är svag för de mer gammaldags blommorna, i vår trädgård finns syréner, vallmon, fingerborgsblommor, blåklint, gamla rosor och förstås - pioner! De är helt underbara och även om blomningen inte är så långvarig så är den härlig. Trots att pioner är väldigt gammaldags så verkar de vara riktigt på mode också.

Vår lilla stolthet, en buskpion som vi dragit upp från frö. Den blommar först av alla pionerna, med 7-10 blommor trots att den inte är så stor.

(PS. Anni såg att detta inte alls är någon buskpion, och det är den nog inte ... den vissnar ner helt på vintern. Är det någon som vet vad den heter? Vi har fått fröna, inte köpt dem.)


Nästa som blommar är en rödaste röd, fylld pion, den blommar lagom till midsommaren med massor av blommor. När vi flyttade till huset så stack det upp ett par blad från marken där det nyligen hade grävts, de tidigare ägarna hade tagit med sig det mesta av plantan men lite blev kvar och nu är det en jättebuske. Vi flyttade de stackars bladen (med tillhörande rot) till en lite bättre plats också.

Men vi har köpt pioner själva också, rosa och vita, mer eller mindre fyllda. De bildar en stor rabatt tillsammans med smultronschersmin, där kan man sniffa sommar! Sådan doft!

De fyllda blommorna är maffiga, men min favorit är ändå buskpionen. Och sedan kommer denna vita med lite röda strimmor i:

Mer gammaldags hos Katarina på Blooming Friday.

20 kommentarer:

  1. I love the delicious softness of these colors, beautiful photos and delicious flowers.

    SvaraRadera
  2. underbara pioner du har!!
    Ha en alldeles underbar helg!

    SvaraRadera
  3. jag ääälskar pioner! och längtar!

    Men du, den första är ingen buskpion, de har förvedad stam. Din ser mer ut som en perenn. Eller är det bara så att jag inte ser själva busken hos din?

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga pionbilder.
    Pioner är en favorit hos mig också. Det finns ju så otroligt många sorter.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Kara Leena. No flower to me is more luscious and lovely and certainly old-fashion as the peony. I do so seeing them today! Beautiful portraits. Enjoy the weekend. Kram Carol

    SvaraRadera
  6. Ja.. Pæoner er faktisk smukkeste gammeldags blomster!

    SvaraRadera
  7. They are beautiful flowers. Even though they do not last long they are well worth growing. I have the red one in my own garden.

    SvaraRadera
  8. Den vita är en Festiva maxima tror jag men det visste du kanske redan. Jag har också pioner i mitt inlägg idag, fina gamla blommor!
    Mia

    SvaraRadera
  9. Kan den översta vara en sibirisk pion (Paeonia anomala) eller rosenpion, (Paeonia anomala subsp. veitchii), tro?
    Fin är den i vilket fall. Är också en pionälskare av rang. :) Vet inte var jag ska få plats med alla jag vill ha bara... ;)
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Fantastiska pioner...så vackra!
    /Lotta

    SvaraRadera
  11. Fantastiska pioner! Särskilt fastnade jag för din buskpion:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Pioner är helt fantastiska. Kanske den första är en rosenpion, det kommer fler blommor på varje stängel på den.
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Pioner... svårslagna i trädgården :-)

    SvaraRadera
  14. Vilket härligt inlägg!! Jag sitter just här med lite pionfrön som jag hittade bland mina frön och undrar hur i hela friden jag skall få dom att gro. Jag vet att jag sett en blogg som visar hur man gjorde men vilken i hela detta blogglandia???
    Visst är det härligt med pioner!! Ha en riktigt fin helg/Gela

    SvaraRadera
  15. Åh, nu längtar man ju inte mindre till våren direkt.... ;) Jag planterade några nya pioner förra året, ska bli spännande att se hur de trivs. Man brukar ju säga att underbart är kort och med pionen stämmer det fantastiskt bra.

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  16. vilken lycka med dessa vackra bilder på Pioner. Det är min favoritblomma...Nu längtar jag än mer efter sommaren på landet.

    SvaraRadera
  17. Så underbart vackra blommor!
    /Anneli

    SvaraRadera
  18. Ljuvliga bilder på underbara pioner! Så romantiska och efterlängtade.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Underbara vackra pioner.

    SvaraRadera
  20. Snacka om att jag får sommarlängtan när jag tittar på dina helt underbara blommor.

    SvaraRadera