12 juni 2011

Åldrande

Fototriss tema denna vecka är åldrande. Det är något som är oundvikligt, alla blir vi äldre. Att åldras är vackert, oftast, och det gäller speciellt naturen. Och alldeles speciellt gäller det träden - de får en härlig grå färg, strukturen kommer fram utan löv och barr och de blir nästan som naturliga konstverk.

Detta är en närbild på en gammal tall som står vid stigen som jag går nästan varje morgon på min tur runt sjöarna. Ytan är silkeslen med olika nyanser av grått och brunt. Så vackert! Tyvärr används den till att häfta fast tipspromenadsfrågor - det tycker jag visar brist på respekt för det gamla trädet.

Och här ett gammalt träd som stolt sticker upp ur ormbunkarna på Pyreneerna där vi vandrade 2004.

En fallen kämpe? Här har åldrandet gått längre, trädet står inte längre upp men fortfarande är det vackert där det sträcker upp grenarna på bergssluttningen. Bilden är från vår vandring i Tadzjikistan 2010.

Mer om åldrande hos Helena på Fototriss.

20 kommentarer:

  1. Det är helt klart att åldrandet också ta på vår natur, Men de kan bli väldigt vackert. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  2. Älskar gamla, knotiga och döda träd. Snygg triss!

    AX

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också gamla träd åldras vackert. Fin triss.

    SvaraRadera
  4. Trä och träd åldras verkligen vackert - precis som människor :)

    SvaraRadera
  5. Fina varianter på åldrandet i naturen. Snygg triss.

    SvaraRadera
  6. Vackert, vackert!

    SvaraRadera
  7. Den andra bilden där är härlig!
    Snyggt med åldrande träd tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Väldigt fina bilder! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder, Leena! Den gröna färgen på sista bilden är sanslöst fin. Tänk att vatten kan vara så vackert. :)

    SvaraRadera
  10. Himmel så pass berest...synnerligen vackert och tilltalande..bra jobbat..

    SvaraRadera
  11. Visst är det vackert med åldrande träd!
    Fin triss som dessutom är internationell. Det gillar jag!
    Trevlig söndag du också!

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder på åldrande träd. Visst är det synd om trädet att vi inte alltid tänker oss för när vi hänger upp saker. Själv har jag hängt upp en sak på en åldrad tall men det får sitta kvar och kanske att trädet inte mår bra, men den hänger på håret här, skymmer lite.

    SvaraRadera
  13. Vilken vacker bild den sista. Ljuvliga färger!


    Ha en fortsatt skön dag!

    SvaraRadera
  14. En underbar fototriss, bra fotat.
    Ulla

    SvaraRadera
  15. Jättevackra bilder på temat.

    SvaraRadera
  16. Gammal träd är så vacker ! Liksom hela naturen. Nytt och gammalt är vackert i naturen.

    SvaraRadera
  17. Naturen ger många exempel på åldrande...så och dina fina bilder.

    SvaraRadera
  18. Vilken fin triss du fick till! Själv har jag inte lagt in någon, tyckte att det var lite svårt med detta ämne plus att jag var fullt engagerad i söndagens jippo. Får se om jag lyckas lägga in en lite sen triss. Imorgon åker äldste sonen till Polen och jag lovade honom i ett svagt ögonblick att han skulle få ta min kamera ... i en hel vecka ... HUR ska jag klara mig?

    SvaraRadera
  19. Vackert! Älskar gamla träd som kan få vara och bli till skulpturer. Fin triss!
    (Har själv några riktigt fina 100 åriga äppelträd som trots att ser döda ut och är i marken vägrar de ge upp, grönskar och blommar)

    SvaraRadera