29 oktober 2010

Skogens skafferi

Lingon. Nu är det lite sent att plocka lingon, även om de inte blir dåliga av frostnätter och snö. Men man kan uppleva smaken av sommaren, eller snarare hösten, i frukostfilen med egenhändigt plockade bär, förvarade i frysen i lagom stora burkar. Just att man har plockat dem själv gör att man kommer ihåg bärskogens dofter. Ljuvlig morgontröst i höstrusket!


När jag var liten plockade vi alltid mycket bär, de var en viktig del i kosthållningen i vår stora familj. Trots att plocka bär i sig inte var det roligaste för en unge minns jag bärplockardagarna med glädje. Vi hade med oss matsäck, gjorde upp en brasa och kokade kaffe över öppen eld. Och när vi hade klarat betinget att plocka vinterns förråd fick vi plocka bär för att sälja. Det blev inte så mycket pengar men känslan att ha tjänat dem själv, för att kunna spendera som man ville, var skön.

2 kommentarer:

  1. Nu har jag lagt en länk till din blogg på min blogg.

    Härlig bild på det röda guldet!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag ska också lägga in länkar till andra bloggar, och givetvis till din. Men måste först bestämma vilka andra, och vilka kriterier jag ska ha för att länka.

    SvaraRadera