24 mars 2012

Utsikt

I veckans Fototriss ska vi visa utsikter. Och vad passar väl bättre än att klättra upp på ett berg, därifrån har man ju en perfekt utsikt. Och det är något som jag gärna gör, på olika håll i världen.

Utsikt i Fanbergen i Tadzjikistan. Här träffade vi inga andra vandrare på hela veckan. Ibland kom vi till små nomadbosättningar men annars var det bara natur. Storslagen sådan.

I Cinque terre var man inte ensam, området är väldigt populärt. Men trots det var det inte så mycket folk på bergen ovanför de små städerna. Vi var där i september, mitt på sommaren är det trängre. Utsikterna var det inget fel på ... Lyxvandring på stigar genom olivlundar och vinfält, och på kvällen väntade god mat och ett glas vin, som belöning för dagens strapatser.

Utsikt från Inka-leden på Anderna i Peru. De för oss okända killarna hade satt upp sin tält på den bästa utsiktspunkten på campen. Under de fyra dagarna som vi vandrade Inka-leden till Machu Picchu var vi inte ensamma om vyerna, det är många som vandrar där även om det är bara 300 som som får starta varje dag. På morgonen var det många som startade ungefär samtidigt men under dagen glesnade skaran eftersom man går olika fort. Långa stunder var man alldeles själv där också. Innan vi gav oss på Inka-leden hade vi ridit på ännu högre höjder, och då var vi absolut ensamma bland de mäktiga bergen i några dagar. Det är bland det häftigaste jag har upplevt.

Fototriss

1. Sista bilden blir helt klart favoriten här =)

2. Underbara bilder, men den sista gick rätt in i hjärtat :)

3. Utsikter som är svåra att slå, du har verkligen lyckats med dessa bilder. Vackert!

4. Vackra storslagna bilder, skulle gärna ha stått där själv och fotat.

5. Storslaget... Fantastiska vyer, var och en på sitt sätt.

6. Helt underbara bilder. Oj, härligt med texten till.
    Förstår att det var häftigt - ända till Peru!
    Jag längtar också upp till toppen på alla berg jag ser men kanske lite mer hemmavid.

7. Det måste ha varit riktiga upplevelser, minnen för livet. Så vackra bilder du bjuder på, jag har tittat flera gånger. Så vackert, så vackert.

8. Väldigt fina utsikter! Fina kort och minnen :)

9. Fantastiska utsiktsbilder!!

10. Otroligt fina bilder och fantastiska naturupplevelser! Jag vandrade visserligen inte längs inkaleden men kan instämma helt och fullt i att det är sagolika utsikter i Anderna. Den första bilden tilltalar mig bildmässigt mest, det ser så vackert ut med snötäckta toppar och grönskan nere i dalen.

11. Wow här snackar vi Utsikt! Business bilder.

12. Ja det var utsikter som heter duga..

13. Wow...otroligt vackra bilder med underbara vyer!

14. Sådana underbara ställen ni varit och vandrat på, helt underbara bilder!

15. Underbara utsikter, jag skulle gärna sitta med på sista bilden!

16. Wow vilka underbara utsikter du bjuder på. :)

17. Wow,- som du har vært ute å reist på de høye topper! Fantastisk utsikt! Den ene datteren min gikk Inka-leden till Machu Picchu for akkurat et år siden. Skal love jeg misunte henne den turen da jeg så bildene derfra!
    Veldig flott triss!

18. Jag blir andlös när jag ser dina vackra bilder och läser om hur ni färdas på dessa platser.

19. Fantastisk triss.
    God kveld.

20. Fina platser. Har besökt Cinque Terre men inte de andra ställena. Din sista bild får mig att lägga till ytterligare en plats att besöka på vår vackra jord:-)

/Emma

21. Jo du, jag anade att det inte var någon vits att lägga upp några bilder från Cinque Terre när du var med i trissen. Dina utsikter tar knäcken på de flesta!

Sista bilden är så bra så jag vet inte vad ...

22. Vilka utsikter! Absolut underbara utsikter! Fast jag har ingen aning om var Cinque Terre ligger.

23. Vilka fantastiska bilder och vilka utsikter. OH my! =)

24. En vacker triss :-) Den första är så vacker att den nästan blir overklig.